مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفحه نخست » هم قدر خزانه دار قدر

اشتراک گذاری مقاله

یک سنجش دقیق

بارها شنیده‌ایم که در قیامت هر شخص با امام خود محشور می‌شود. وقتی صحبت از حشر با امام می‌شود یعنی هر فرد با امام و معشوقی که در زندگی داشته همراه خواهد بود. اگر این شایستگی را از خود نشان دهیم که در دل عاشق و راهروی امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) باشیم، تازه حسابرسی‌ها شروع خواهد شد و اعمال ما بر اساس نوع رابطه‌مان با امام، میزان شباهت رفتارمان به سبک زندگی و یکی بودن مسیر زندگی‌مان با اهداف امام سنجیده می‌شود.

این مسئله اهمیت هم مسیر بودن انسان با امام زمانش را نشان می‌دهد. یعنی تمام موفقیت‌ها و موقعیت‌های ما بر اساس میزان به‌کارگیری آن‌ها در مسیر یاری امام سنجیده خواهند شد.

دغدغۀ اغلب ما بر برنامه‌های شخصی زندگی مثل تحصیل، همسرداری، فرزندپروری و تجارت متمرکز است. در واقع همان هشت معشوق یا اولویتی که در مقالات قبلی به آن‌ها اشاه کردیم. مسئلۀ ظهور برایمان اولویتی ندارد. به تبع آن تقدیرات ما در بخش انسانی کم‌رنگ‌تر است؛ چرا که خواسته‌های ما با تقدیرات امام زمان‌مان هماهنگ نیست. وقتی ما تقدیراتمان را هم‌سو و هم‌رنگ با تقدیرات امام زمانمان انتخاب نکنیم، حتی اعمال خیرمان هم به کار ما نخواهند آمد.

هر عملی حتی اعمال مقدس که نتواند غمی از غم‌های امام زمان را کم کند و لبخند به لب او بیاورد، یک نوع شهوت و لذت شخصی است. حتی اعمال و شغل‌های مقدسی مثل طلبگی، تدریس، مداحی، کار فرهنگی و جهاد هم اگر در خدمت امام زمان و تقدیرات او نباشد، بیهوده و برای رضایت خود و دیگران است.

هم رنگ با او

عالی‌ترین تقدیر منطبق بودن تقدیرات ما با خواست امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) است. اما صرف دعا کردن کافی نیست. اگرچه آرزو کردن قدم مهمی در تغییر از سبک زندگی حیوانی به سبک زندگی انسانی است، اما فقط مقدمه و شروع این تقدیر عظیم است. مرحلۀ مهم بعدی تصمیم جدی برای تحقق این آرزوست و مرحلۀ نهایی عمل به شروط رسیدن به این دعاست.

اما سؤال اساسی این است که مهم ترین شروط برای رسیدن به تقدیراتی هم رنگ با تقدیرات امام زمان کدامند؟

  • تطبیق سبک زندگی با مسیر امام زمان

رغبت‌های ما نیازمند عمل و حرکت ما هستند. اگر ما به دنبال نزدیکی به امام و همراهی ایشان هستیم، باید اعمالی مطابق با این آرزوها انجام دهیم؛ مثل ورزشکاری که برای شرکت در مسابقه ماه‌ها و روزها تلاش می‌کند.

اگر حقیقتاً در این ادعا صادقیم، باید در عمل برای برداشتن موانع ظهور قدم برداریم. قدم بسیار مهم در این مسیر مدیریت انتخاب‌ها و ارتباط‌ها و افکار ماست. تمام اموری مانند شغل، ازدواج، همسرداری، تربیت فرزند، هنر و ورزش را باید با تقدیرات امام زمان هماهنگ کنیم؛ مثل بسیاری از هنرمندان و موسیقی‌دان‌ها که با هنر خود دل افراد بسیاری را نرم کرده و مانعی از موانع ظهور را برطرف می‌کنند.

  • خودسازی

خودسازی از مهم ترین شروط در رسیدن به تقدیرات ارزشمند است. چرا که برای دریافت عالی‌ترین و ممتازترین خوراک‌های معنوی ابتدا باید ظرف روح ما تمیز و آمادۀ جذب آن‌ها شود.

  • دغدغۀ یاری امام

کمک خواستن امام معصوم از ما مشابه همان قول قرآن در قرض نیکو گرفتن از انسان است.[1] در واقع این بهانه‌ای برای دخیل کردن ما در کسب خیر و هدایت است و در همین فراخوان‌هاست که یاران و مشتاقان را گلچین می‌کند.

  • روحیۀ جهاد طلبی

انسان برای داشتن قیمتی‌ترین‌ها، باید هزینه‌های سنگینی پرداخت کند. کسی که خواهان تقدیراتی منطبق با امام است، باید بداند که در راه کسب این تقدیر، روحیه و آمادگی فدا کردن خود لازم است. نکتۀ مهمی که باید بدانیم آن است که سلوک و جهاد اجتماعی مکمّل یکدیگرند و هیچ کدام نباید فدای دیگری شوند. مثل آن دسته افراد که خود را به عرفان مشغول کرده و از جهاد برای امامشان غافلند یا افرادی که به هر قیمتی به فکر جهاد هستند و از سلامت قلب خود غافل می‌شوند.

بهترین تقدیر

مهم‌ترین انتخاب و مهم‌ترین تقدیری که می‌تواند برای ما رقم بخورد، انتظار ظهور است. منظور از این تقدیر عظیم انتظار فعال است، نه انتظار منفعلانه و ذلیلانه. سبک این انتظار به گونه‌ای است که شخص با روحیۀ انتقام بابت حذف امام معصوم زندگی می‌کند. شخص منتظر با هر وسیله و امکانی برای امامش یار گیری می‌کند. او با هر هنر، مهارت و علمی که دارد، برای بازگرداندن امام غایبش تلاش می‌کند. پس هر کس در رشته و مهارت خود می‌تواند، یک منتظر فعال باشد.

در این مقاله پیرامون همراهی با امام زمانمان صحبت کردیم. بهترین و قوی‌ترین تقدیر انسانی را معرفی کردیم و گفتیم که هر تقدیر دیگری بدون خواست یاری امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و کمک به تحقق ظهور او ابتر خواهد ماند. مهم‌ترین شروط برای رسیدن به این تقدیر را نام بردیم و این نکته را بیان کردیم که در تمام مشاغل و مهارت‌ها امکان یاری امام زمان وجود دارد و راه ورود به این مسیر برای هیچ کس بسته نیست.

شما هم اگر تجربه‌ای در انجام کار فرهنگی یا میدانی جهت ظهور امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

پی‌نوشت:

[1] سورۀ مبارکۀ بقره آیۀ 245

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی