مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفحه نخست » قدرترین تصمیم‌ها

اشتراک گذاری مقاله

تنها کلید

در شب‌های قدر همۀ ما بهترین تقدیرات را از خدا طلب می‌کنیم، تقدیراتی که ممکن است با عملکرد یک سالۀ ما در تضاد باشند، اما همان طور که گفتیم دعا در شب‌های قدر مستجاب است؛ در نتیجه این تقدیرات ارزشمند به ما داده خواهد شد. اما عملکرد ماست که آن‌ها را فعال خواهد کرد، یا به عبارتی به نتیجه خواهد رساند. پس شب‌های قدر شروع یک سال تازه است و از فردای این شب‌ها باید به فکر ایجاد تغییرات لازم برای دریافت تقدیراتی باشیم که آرزویش را داشته‌ایم.

معمولاً جرقۀ موفق‌ترین پروژه‌ها و مبارک‌ترین اتفاقات از یک فکر خوب شروع می‌شود. پس تفکر اولین قدم در شروع و انجام هر کاری است. همین ویژگی است که یک ساعت تفکر را از هفتاد سال عبادت ارزشمندتر می‌کند. چند لحظه تفکر درست قادر است، عامل شروع یک تغییر بزرگ باشد. تغییری که سال‌ها توقف یا عقب‌گرد انسان را جبران کند.

مهم‌ترین ابزاری که ما برای خودشناسی در دست داریم، تفکر است و این ابزار می‌تواند ما را به سمت انتخاب‌هایی متفاوت هدایت کند. چرا که تقدیرات ما بر اساس تصمیمات ما رقم می‌خورند و اصلی‌ترین مقدمه برای رسیدن به تصمیم‌های بزرگ، فکرهای عمیق است.

تصمیمت را بگیر

اصلی‌ترین خروجی شب قدر تصمیمات انسان است. اگر انسان تمام شب‌های قدر را به عبادت، مناجات و گریه سپری کند اما هیچ تصمیمی برای ارتقای جایگاهش در نظام هستی نگیرد، هیچ سود و منفعتی نبرده است. تا زمانی که برای تغییر خود تصمیم نگیریم، تقدیراتمان هم ثابت می‌ماند و هر سال اتفاقاتی مشابه یا حتی بدتر از سال قبل را از سر می‌گذرانیم.

اما بهترین تصمیمات در این شب‌ها کدامند؟ و پس از گذارندن شب‌های قدر، در اولین قدم باید کدام تغییرات را شروع کنیم؟

گفتیم که در شب‌های قدر ارزش، اندازه و قدر هر فرد تعیین می‌شود و مهم‌ترین قدر طلب بالاترین ارزش‌های انسانی است. این طلب باید به سلسله تصمیماتی منجر شود، که در نهایت ما را به آرزوی‌مان برساند. آرزوی این‌که در سال جدید بتوانیم در بخش انسانی وجود خود تصمیمات درستی بگیریم، بزرگترین برداشت ما از شب‌های قدر خواهد بود. هدف ما در این شب‌ها گرفتن تصمیمی جدی برای جهش از سبک زندگی حیوانی و گیاهی به سبک زندگی انسانی است.

رمز رسیدن‌، خواستن حقیقی است. خواستن حقیقی با خود تلاش و ممارست را به همراه دارد و این قانون در تمام شئون زندگی ما حتی بر خواسته‌های بخش انسانی وجودمان حاکم است. هیچ آرزویی تنها با دعا کردن در شب‌های قدر محقق نخواهد شد، مگر اینکه صادقانه و با تمام توان برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

انتخاب‌ها، رفتار، ارتباطات و چینش‌های فکری ما هم در این تغییر سهیم‌اند. در واقع تغییر در سبک زندگی به معنای تغییر در تمام این عوامل است. این تغییر در سبک زندگی فقط زمانی ممکن است که به ارزش حقیقی خود پی برده باشیم. ارزش حقیقی ما محدود به کمالات بخش حیوانی وجود ما نیست و حتی در رسیدن به کمالات علمی هم خلاصه نمی‌شود. ما فارغ از نقش جنسی، خانوادگی و اجتماعی خود، حقیقت بزرگتری هستیم که باید آن را بیابیم و به نیازهایش پاسخ دهیم. کسی که خود را بشناسد، دیگر به هیچ‌چیز کمتر از شأن انسانی خود دل نمی‌بازد و راضی نمی‌شود.

چشم به راه توست

بخشیده شدن، مهم‌ترین دستاورد شب‌های قدر است. پس از گذراندن این شب‌ها قلب ما از بار گناهان گذشته خالی خواهد شد و تنها شرط دائمی شدن این بخشش عدم بازگشت ما به سمت گذشته است. اگر توبۀ ما حقیقی و صادقانه باشد و به سبک زندگی گذشته بازنگردیم، به نوزادی تازه متولد شده، تبدیل می‌شویم. نوزادی که تازه پا به دنیا گذاشته و قلبش خالی از هر گناهی صاف، پاک و نورانی است. در این حالت حتی اگر شب‌های قدر شب پایانی عمر ما باشد، با شادی، آرامش و در سلامت کامل به دور از هرگونه ضعف، نقص و کسالت به برزخ متولد می‌شویم.

در این مقاله به اثرات دعا، توبه و آرزوهای انسانی در تغییر سبک زندگی پرداختیم و گفتیم که مقدرات شب قدر باید به دست خود ما انجام شود. اگر خواستۀ ما صادقانه باشد، باید بلافاصله پس از شب‌های قدر تلاش و کوشش خود را برای ایجاد تغییرات لازم آغاز کنیم. تغییراتی که تمام انتخاب‌ها، ارتباطات، افکار و رفتار ما را در بر بگیرد.

اگر تجربۀ چنین تغییرات وسیعی را در زندگی خود داشته‌اید، خوشحال می‌شویم که آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی