مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفحه نخست » دعای صد و سی‌ و هشت – در روز بیست و هشتم ماه رمضان

اشتراک گذاری مقاله

يٰا خٰازِنَ اللَّيْلِ فِی الْهَوٰاءِ، وَخٰازِنَ النُّورِ فِی السَّمٰاءِ، وَمٰانِعَ السَّمٰاءِ أَنْ تَقَعَ عَلَی الْأَرْضِ إِلّٰا بِإِذْنِهِ، وَحٰارِسَهُمٰا أَنْ تَزُولاٰ، يٰا غَفُورُ يٰا رَحِيمُ يٰا رَبّٰاهُ، يٰا اَللّٰهُ يٰا بٰاعِثُ، يٰا اَللّٰهُ يٰا مُصَوِّرُ، وَأَنْتَ يٰا اَللّٰهُ يٰا اَللّٰهُ يٰا اَللّٰهُ لَكَ الْأَسْمٰاءُ الْحُسْنىٰ وَالْأَمْثٰالُ الْعُلْيٰا وَالْكِبْـرِيٰاءُ وَالْآلٰاءُ.

اى خدايى كه شب را در هوا و نور را در آسمان مى‌اندوزى و از افتادن آسمان بر زمین جز به اذن خود جلوگیرى مى‌كنى و آن دو را از اين‌كه نابود گردند پاس مى‌دارى، اى بسيار آمرزنده اى مهربان اى پروردگار من، اى خدا اى برانگيزاننده، اى خدا اى نگارگر، و تو اى خدا اى خدا اى خدا، زيباترين نام‌ها و اوصاف برتر و بزرگمنشی و نعمت‌ها از آن تو است،

أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تَغْفِرَ لیٖ خَطِيئَتيٖ وَجَهْلیٖ وَظُلْمیٖ وَإِسْـرٰافِی عَلیٰ نَفْسیٖ، وَمٰا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي، اَللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ أَنْ تَغْفِرَ لیٖ مٰا قَدَّمْتُ وَمٰا أَخَّرْتُ، وَمٰا أَعْلَنْتُ وَمٰا أَسْـرَرْتُ. اَللّٰهُمَّ عٰافِنِي وَاعْفُ عَنِّي وَسَدِّدْنِی وَاهْدِنیٖ، وَقِنيٖ شُحَّ نَفْسیٖ وَبَارِكْ لیٖ فیٖ مٰا رَزَقْتَنيٖ، وَأَعِنّيٖ عَلیٰ مٰا كَلَّفْتَنيٖ، وَقِنيٖ عَذٰابَ النّٰارِ.

از تو خواستارم كه بر محمّد و آل محمّد درود فرستى و خطا و نادانی و ستم و اسـراف من بر نفس خود و آنچه را كه تو از آن آگاه‌ترى، بيامرزى، خداوندا، از تو مى‌خواهم كه آنچه را كه پيش فرستاده‌ام و آنچه در آينده انجام مى‌دهم و آنچه آشكارا يا پنهانی انجام داده‌ام، بيامرزى. خداوندا مرا عافيت بخش و از من درگذر و توفيق ده و رهنمون شو و از آزمندى نفسم نگاه دار و آنچه را كه به من روزى داده‌اى مبارک گردان و بر آنچه مكلّف نـموده‌اى يارى‌ام كن و از عذاب آتش جهنّم نگاه دار.

اَللّٰهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفَخْرِ وَالْكِبْـرِ، وَأَعُوذُ بِكَ أَنْ أُرَدَّ إِلیٰ أَرْذَلِ الْعُمُرِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الدُّنْيٰا وَالْآخِرَةِ وَعَذٰابِ النّٰارِ. اَللّٰهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنْ طَمَعٍ يَهْدِي إِلیٰ طَمَعٍ، وَمِنْ طَمَعٍ حِینَ لاٰ طَمَعَ، وَأَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْأَلَ غَیْرَكَ، وَأَطْلُبَ مِنْ سِوٰاكَ، وَأَتَوَكَّلَ إِلّٰا عَلَيْكَ.

خداوندا از فخر و خودبزرگ‌بينى به تو پناه مى‌برم و از اين‌كه به پست‌ترين مرحلۀ عمر بازگردانده شوم و از گرفتارى دنيا و آخرت و عذاب آتش جهنّم به تو پناه مى‌برم. خداوندا به تو پناه مى‌برم از آزمندى‌اى كه انسان را به آزمندى ديگر رهنمون مى‌گردد و از آزمندى در هنگامى كه آزمندى‌اى وجود ندارد، و به تو پناه مى‌برم از اين‌كه از غیر تو درخواست و طلب كنم و جز بر تو توكّل كنم.

اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَجَنِّبْنِي مُنْكَرٰاتِ الْأَهْوٰاءِ وَمُبْتَدَعٰاتِ الْأَعْمٰالِ، وَمُعْضِلٰاتِ الْأَدْوٰاءِ. اَللّٰهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ وَالْكَسَلِ وَغَلَبَةِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ بَنِي آدَمَ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيٰا وَالْمَمٰاتِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ جٰارِ السُّوْءِ وَقَرِينِ السُّوْءِ فیٖ دٰارِ الدُّنْيٰا وَالْآخِرَةِ.

خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست و مرا از هوس‌هاى زشت و اعمال بدعتى و دردهاى سخت، دور بدار. خداوندا از دل‌گیرى و اندوه و تنبلی و غلبۀ وام و غلبۀ فرزندان آدم به تو پناه مى‌برم و از گرفتارى زندگى و مرگ به تو پناه مى‌برم و از همسايۀ بد و دوست بد در سـراى دنيا و آخرت به تو پناه مى‌برم.

اَللّٰهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْغَفْلَةِ وَالْقَسْوَةِ وَالْعَيْلَةِ وَالذِّلَّةِ وَالْمَسْكَنَةِ. وَأَعُوذُ بِكَ مِنَ الْكُفْرِ وَالْفَقْرِ، وَمِنْ وَسْوَسَةِ الصَّدْرِ وَتَشْتِيتِ الْأَمْرِ. وَأَعُوذُ بِكَ مِنَ الرِّيٰاءِ وَالسُّمْعَةِ، وَمِنْ تَحْوِيلِ الْعٰافِيَةِ، وَمِنْ جَهْدِ الْبَلاٰءِ.

خداوندا، از سنگدلی و غفلت و نيازمندى و خوارى و بيچارگى به تو پناه مى‌برم و نيز از كفر و فقر و از وسوسۀ دل‌ها و پراكندگى امور به تو پناه مى‌برم. و نيز از ريا و سمعه [قصد شنواندن اعمال خود به ديگران]و از دگرگونی عافيت و بلاى بسيار سخت به تو پناه مى‌برم.

اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لیٖ ذَنْبِي، وَأَذْهِبْ غَيْظَ قَلْبِي وَغِلَّ صَدْرِي، وَأَجِرْنِی مِنَ الشَّيْطٰانِ الرَّجِيمِ، اَللّٰهُمَّ بِكَ أَحْيٰا وَبِكَ أَمُوتُ، وَإِلَيْكَ النُّشُورُ، وَأَنْتَ عَلیٰ كُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِيرٌ، اَللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ يٰا جَوٰادُ يٰا قَرِيبُ، يٰا مُجِيبُ يٰا عَزِيزُ، يٰا جَبّٰارُ يٰا مُتَكَبِّـرُ، يٰا قٰادِرُ يٰا مُقْتَدِرُ.

خداوندا، گناهم را بيامرز و خشم و كينۀ دلـم را بزداى و از شيطان رانده‌شده پناه ده. خداوندا من تنها به تو زنده‌ام و به تو مى‌میرم و به‌سوى تو زنده [و بازگردانده]مى‌شوم و تو بر هر چيز توانايى. خداوندا از تو درخواست مى‌كنم اى بخشنده اى نزديک اى اجابت‌كننده، اى سـرفراز اى باشكوه اى متكبـّر، اى توانا اى توانـمند.

أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تَرْزُقَنِي رِزْقاً حَلاٰلًا طَيِّباً مِنْ سَعَةِ فَضْلِكَ تَزِيدُنِی بِذٰلِكَ شُكْراً، وَإِلَيْكَ فٰاقَةً وَفَقْراً، وَبِكَ عَمَّنْ سِوٰاكَ تَعَفُّفاً وَ غِنًى.

و خواهانم كه بر محمّد و آل محمّد درود فرستى و روزى حلال پاكيزه از روزى افزون و گستـرده‌ات به من عطا كنى و بدين‌وسيله سپاسگزارى و نياز و فقرم را به خود و بی‌نيازى و پرهيزگارى‌ام را از غیر خود افزون‌تر كنى.

اَللّٰهُمَّ يَسِّـرْ لیٖ مٰا أَخٰافُ عُسْـرَہُ، وَسَهِّلْ لیٖ مٰا أَخٰافُ حُزُونَتَهُ، وَفَرِّجْ عَنِّي مٰا أَخٰافُ ضَيْقَهُ، وَنَفِّسْ عَنِّي مٰا أَخٰافُ غَمَّهُ، وَاكْشِفْ عَنِّي مٰا أَخٰافُ كَرْبَهُ، يٰا مُفَرِّجَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ فَرِّجْ كَرْبِی وَكَرْبَ كُلِّ مَكْرُوبٍ مِنَ الْمُسْلِمِینَ، وَتَقَبَّلْ مِنِّي سَعْيِي، وَزَكِّ عَمَلِی، وَلاٰ تَرُدَّنِی خٰائِباً وَلاٰ مَقْبُوحاً، يٰا أَرْحَمَ الرّٰاحِمِینَ.

خداوندا آنچه را كه از سختى آن مى‌هراسم برايم آسان كن و آنچه را كه از اندوه آن مى‌ترسم برايم راحت گردان و آنچه را كه از تنگى و سختى آن مى‌ترسم براى من بگشا و آنچه را كه از غم آن مى‌هراسم برطرف كن و آنچه از ناراحتى گلوگیر آن مى‌ترسم بركنار كن، اى گشايندۀ اندوه بزرگ، اندوه من و همۀ مسلمانان را بگشا و تلاشم را بپذير و عملم را پاک كن و نوميد و زشت بازمگردان، اى مهربان‌ترين مهربانان.

إِلٰهٖي وَسَيِّدِي إِيّٰاكَ قَصَدْتُ بِدُعٰائِی، وَإِيّٰاكَ رَجَوْتُ لِمَسْأَلَتِي، وَبِكَ طَلَبْتُ لِفٰاقَتِي، وَإِلَيْكَ قَصَدْتُ لِحٰاجَتِي، وَأَسْأَلُكَ بِجٰاهِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ أَنْ تُحَقِّقَ رَجٰائِی فیٖ مٰا بَسَطْتُ مِنْ أَمَلِی،

اى معبود و سـرور من، با دعاى خود تنها آهنگ تو را كرده‌ام و براى خواسته‌ام تنها به تو اميد دارم و براى نيازم تنها از تو درخواست مى‌كنم و براى حاجتم تنها آهنگ تو را كردم، پس به مقام و منزلت محمّد و آل محمّد خواهانم كه اميدم را در آنچه آرزوى خود را گستـرده‌ام، محقّق سازى،

وَلاٰ تَقْطَعْ رَجٰائِی بِسُوءِ عَمَلِی، وَلاٰ تُؤَاخِذْنِی بِقَبِيحِ فِعْلِی، وَلاٰ تَرُدَّنِی خٰائِباً لِفَسٰادِ نِيَّتِي، وَتَعَطَّفْ عَلَیَّ بِجُودِكَ وَكَرَمِكَ، وَأَصْلِحْ مِنِّي مٰا كٰانَ فٰاسِداً، وَتَقَبَّلْ مِنِّي مٰا كٰانَ صٰالِحاً، وَشَفِّعْ فِیَّ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، وَاسْتَجِبْ دُعٰائِی وَارْحَمْ تَضَـرُّعِي وَشَكْوٰايَ،

و اميدم را با عمل زشتم قطع و به واسطۀ كردار زشتم مؤاخذه مكن و به خاطر فساد نيّتم نوميد برمگردان و با بخشش و بزرگوارى خود بر من مهر ورز و آنچه از [اعمال]من فاسد است اصلاح كن و آنچه شايسته است بپذير و محمّد و آل محمّد را شفيع من قرار ده و دعايم را مستجاب كن و بر تضـرّع و گله‌گذارى‌ام رحم آر،

وَاقْضِ لیٖ جَمِيعَ حَوٰائِجِي، وَاعْتِقْنِي مِنَ النّٰارِ، وَأَدْخِلْنِي الْجَنَّةَ بِجُودِكَ وَكَرَمِكَ وَمَنِّكَ وَفَضْلِكَ يٰا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ، فَإِنَّكَ تَفْعَلُ مٰا تَشٰاءُ، وَتَحْكُمُ مٰا تُرِيدُ، وَصَلَّی اللّٰهُ عَلیٰ رَسُولِهِ سَيِّدِنٰا مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ وَآلِهِ وَسَلَّمَ تَسْلِيماً.

و همۀ حوايجم را برآور و از آتش جهنّم آزاد كن و به بخشش و بزرگوارى و منّت و تفضّل خود در بهشت وارد كن، اى مهربان‌ترين مهربانان، زيرا تو هرچه بخواهى مى‌كنى و هرچه اراده كنى حكم مى‌رانی. درود و سلام شايستۀ خداوند بر فرستاده‌اش، سـرور ما محمّد، پيامبـر خدا و خاندانش و سلام او بر آنان باد.

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی