مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سرفصل‌های دروس مدرسه انسان شناسی

در مدرسه انسان شناسی چه چیزی را چگونه می‌آموزیم؟

ما در مدرسه انسان‌شناسی از میان تمام دروس و مبانی فکری، انسان‌شناسی یا خودشناسی را به عنوان قدم اول انتخاب کرده‌ایم؛ زیرا راه تمام علوم از انسان‌شناسی می‌گذرد و شناخت ما از هیچ پدیده‌ای کامل نخواهد بود، مگر اینکه نسبت بین وجود خود و آن پدیده را در درجۀ اول تحلیل و بررسی کنیم. انسان محور خلقت است و هر شناختی که بر پایۀ شناخت از انسان نباشد، لاجرم محکوم به شکست خواهد بود.

بر این اساس مدرسه انسان‌شناسی به هفت درس تقسیم شده است. این دروس از طبقه‌بندی سرفصل‌های مختلف و بررسی نسبت فلسفی-منطقی مباحث با هم شکل گرفته است و در سیری مشخص تدوین شده است. با مراجعه به بخش‌های مجزایی که برای هریک از دروس در نظر گرفته شده، می‌توانید نسبت هر بحث و سرفصل را در کلیت مباحث مشاهده کرده و جایگاه آن را در کل به دست آورید.

این دروس به عنوان‌های کلی انسا‌ن‌شناسی، توحید، ریاضیات خلقت، نمودار خلقت، سبک زندگی و تمدن‌سازی تقسیم شده است. مانند هر مدرسۀ دیگری در مدرسه انسان‌شناسی هم دروس در پایه‌های مختلف ارائه می‌شوند. این پایه‌ها در سه مقطع مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته دسته‌بندی شده‌اند. مبنای این دسته‌بندی سیر کلی پیشرفت مطالب است. این سیر به گونه‌ای تدوین شده که هر مفهوم به طور کامل شرح داده شده و در نهایت قابل فهم و کاربردی باشد.

توصیۀ ما به شما این است که این مباحث را با سیر ارائه شده در کلاس‌ها پیگیری کنید؛ زیرا معتقدیم رعایت این سیر می‌تواند در یادگیری مؤثر شما تأثیرگذار باشد؛ زیرا مطالب ما پیوسته به هم تدوین شده‌اند و یکدیگر را تکمیل می‌کنند. ما سعی کرده‌ایم در هر مقاله تنها به بیان یک مفهوم بپردازیم و زوایای گوناگون هر مفهوم را در مقالات متفاوتی باز و روشن کنیم؛ در نتیجه هر مقاله اگرچه به صورت مجزا جواب سؤالی خاص را ارائه می‌کند، اما در سیر مقالات جایگاه ویژۀ خود را داشته و معنای آن در کنار مقالات دیگر تکمیل می‌شود.

 

پاسخ کوتاه

کسانی که به دنبال یافتن پاسخ یک سؤال یا دغدغۀ ذهنی خاص هستند و با جستجوی آن سر از مدرسۀ ما درمی‌آورند.

یادگیری پایدار

افرادی که به دنبال یادگیری پایدار و تبدیل دانایی‌های خود به دارایی‌های وجودی هستند. این راه مسیر اصلی ما در مدرسۀ انسان‌شناسی است.

تحقیق و پژوهش

افرادی که به دنبال یادگیری، تحقیق و پژوهش پیرامون یک مفهوم خاص هستند و پاسخ خود را با دنبال کردن یک یا چند مقاله به دست می‌آورند.

کسب دارایی

کسانی که به دنبال رویارویی با یک مفهوم و نگرش تازه هستند اغلب با سؤالات و ظرایف زیادی مواجه می‌شوند که کشف کردن آن‌ها دقت، زمان و حوصلۀ زیادی می‌طلبد.

مخاطبین مدرسه انسان شناسی

این دروس برای بخش خاصی از وجود شما نگاشته شده‌اند و ما قصد نداریم، تنها به دانش و آگاهی شما اضافه کنیم؛ بلکه مسیر ما مسیر رشد و توسعۀ فردی است و می‌خواهیم در کنار هم به دارایی‌های وجودی خود بیافزاییم. معیار ما برای سنجش میزان رشد فردی معیارهای بیرونی نیست؛ بلکه بیشتر شدن روزانۀ عشق، شادی و آرامش درونی است.همۀ کسانی که به دنبال یافتن پاسخ سؤالات خود هستند، می‌توانند مخاطب ما باشند، اما افراد با توجه به ویژگی‌های شخصیتی یا نیازهای متفاوت خود به یکی از شکل‌های بالا به ما مراجعه کنند:

انسان شناسی

شناختن مسیر اولین قدمی است که پیش از شروع حرکت برمی‌داریم. شناختی که ما را به درکی کلی از مبداء حرکت و مقصد پیش رو می‌رساند. اولین قدم در مسیر رشد انسانی هم شناختن مبداء آغاز حرکت است. مبدائی که از درون وجود ما آغاز می‌شود. پاسخ به سوالاتی ابتدایی مانند این‌که؛ من کیستم، انسان چیست، شناخت خود یا شناخت انسان چه فایده‌ای برای من دارد و این شناخت مرا به چه مسیری هدایت خواهد کرد؟ مقالات این درس با رنگ صورتی مشخص شده‌اند.

ریاضیات خلقت

ساختار جهان خلقت، ریاضیات، ویژگی‌ها، فرمول‌ها و قوانین حاکم بر آن را در این مجموعه درس‌ها خواهیم شناخت. مقالات این درس با رنگ آبی آسمانی مشخص شده‌ است و در این درس علاوه بر قوانین جهان خلقت قوانین حاکم بر نفس انسان را نیز بررسی کرده و هدف از خلقت انسان را تشریح خواهیم کرد.

نمودار خلقت

در این درس با جزئیاتی بیشتر از شروع داستان خلقت تا پیچ انتهایی مسیر حرکت انسان آشنا خواهیم شد. درآغاز چه بوده؟ نخستین مخلوق خدا چیست؟ پیش از دنیا و در دنیا و پس از آن چه خبر است؟ کجای این مسیر ایستاده‌ایم و نسبت ما با جهان و داستان خلقت چگونه نسبتی است؟ مقالات این درس با رنگ یشمی مشخص شده‌اند. 

راه شناسی

راه‌شناسی درسی است که در زیر مجموعه‌های آن به بررسی مسیر، راهنمای مسیر و نقشۀ راه خواهیم پرداخت. در این مجموعه که با رنگ فیروزه‌ای مشخص شده است، می‌آموزیم که راهروی و پیمایش مسیر چگونه باید باشد تا به مقصد مورد نظر خود به سلامت برسیم. در این درس نتایج نهایی این طی مسیر را نیز بررسی خواهیم کرد.

سبک زندگی

سفر ما در این مسیر طولانی باید نتیجۀ خود را در تمامی دقایق زندگی نشان دهد. نتیجه‌ای که باید در کوچک‌ترین و ظریف‌ترین رفتارها تا کلیت سبک زندگی ما نمایان باشد. در این درس به صورت عملی به راهکارهای استفاده از فرمول‌های انسان شناسی در تغییر و بهبود سبک زندگی خود برای کسب آرامش خواهیم پرداخت. مقالات این درس با رنگ اخرایی مشخص شده‌اند.

توحید

پس از شناخت مبداء شناخت مقصد است که اهمیت دارد. مقصد ما در مسیر حرکت‌مان کجاست؟ شبیه به خدا شدن و کسب نور به راستی یعنی چه و در زندگی ما این مفاهیم چه جایگاهی دارند؟ ما می‌رویم که به کجا برسیم و این مقصد چه ویژگی‌هایی دارد؟ انسان‌شناسی حرکت از خود است به سمت خدا، اما آیا اصلاً خدایی وجود دارد؟ اگر این چنین است، خدای ما کیست؟ ویژگی‌های او کدام است؟ اصلاً شناخت خدا چه کمکی به ما در جهت کسب آرامش و شادی در زندگی‌ خواهد کرد؟ مقالات این درس با رنگ بنفش مشخص شده‌اند.

تمدن سازی

در دروس تمدن سازی انسان را در ساحت اجتماع بررسی خواهیم کرد و نیازهای اجتماعی انسان را خواهیم سنجید. به بررسی این مفهوم می‌پردازیم که اگر انسان‌شناسی در اختیار همگان باشد و اگر تمامی مردم لزوم و ضرورت شناخت خود را باور کنند، در نهایت مسیر رشد اجتماعی انسان به کجا ختم می‌شود و چگونه تمدنی پایه‌ریزی خواهد شد؟ مقالات این مجموعه درس که در کلاس‌های پیشرفته به آن خواهیم پرداخت با رنگ سبز مشخص شده‌اند.