مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفحه نخست » دعای دویست و بیست و دو – در قنوت

اشتراک گذاری مقاله

اَللّٰهُمَّ أَنْتَ الْمُبِینُ الْبَائِنُ الْمُبَیِّنُ، وَأَنْتَ الْمَكِینُ الْمَاكِنُ الْمُمَكِّنُ.

خداوندا تو آشکار، جدا کننده، و آشکارکننده هستی و تو قدرتـمند، توانای قدرت دهنده هستی.

اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ آدَمَ بَدِیعِ فِطْرَتِكَ، وَبِكْرِ حُجَّتِكَ، وَلِسَانِ قُدْرَتِكَ، وَالْخَلِیفَةِ فیٖ بَسِیطَتِكَ، وَأَوَّلِ مُجْتَبىً لِلنُّبُوَّةِ بِرَحْمَتِكَ، وَسَاحِفِ شَعْرِ رَأْسِهِ تَذَللُّاً لَكَ فیٖ حَرَمِكَ لِعِزَّتِكَ، وَمُنْشَأً مِنَ التُّـرَابِ نَطَقَ إِعْرَاباً بِوَحْدَانِیَّتِكَ، وَعَبْدٍ لَكَ أَنْشَأْتَهُ تَحْصِیناً لِاُمَّتِكَ، وَمُسْتَعِیذٍ بِكَ مَنْ مَسِّ عُقُوبَتِكَ.

خداوندا درود فرست بر آدم پدید‌ۀ آفرینشت، و جدید در حجتت، و زبان قدرتت، و جانشین در زمین گستـرده‌ات، و نخستین برگزیده برای نبوت به رحمتت، و تراشنده موی سـرش از جهت اظهار خواری در حرمت برای عزتت، و به وجود آورده شده از خاک که سخن گفت به یگانگی‌ات، و بنده‌ای برای تو که او را آفریدی برای نگهداشت امتت، و پناه جوینده به تو از رسیدن کیفرت.

وَصَلِّ عَلَی ابْنِهِ الْخَالِصِ مِنْ صَفْوَتِكَ، وَالْفَاحِصِ عَنْ مَعْرِفَتِكَ، وَالْغَائِصِ الْمَأْمُونِ عَلیٰ مَكْنُونِ سَـرِیرَتِكَ بِـمٰا أَوْلَیْتَهُ مِنْ نِعَمِكَ وَمَعُونَتِكَ، وَعَلیٰ مَنْ بَیْنَهُمٰا مِنَ النَّبِیِّینَ وَالْمُرْسَلِینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصّٰالِحِینَ.

و درود فرست بر فرزند گزیده‌اش از برگزیدگانت، و جویندۀ معرفتت، و فرو رونده امانتدار بر راز پنهانت، به آنچه عطا کردی او را از نعمت و یاری‌ات، و برای آنکه میان این دو باشد، از پیامبـران و رسولان و صدیقان و شهیدان و صالحان.

وَأَسْأَلُكَ اَللّٰهُمَّ حَاجَتِیَ الَّتِی بَیْنِی وَبَیْنَكَ لاٰیَعْلَمُهَا أَحَدٌ غَیْرُكَ، أَنْ تَأْتِیَ عَلیٰ قَضَائِهَا، وَإِمْضَائِهَا فیٖ یُسْـرٍ مِنْكَ وَعَافِیَةٍ وَشَدِّ أَزْرٍ وَحَطِّ وِزْرٍ، یٰا مَنْ لَهُ نُورٌ لاٰیُطْفىٰ، وَظُهُورٌ لاٰیُخْفىٰ، وَأُمُورٌ لاٰتُكْفىٰ.

و از تو می‌خواهم خدایا حاجتم را که میان من و توست نـمی‌داند آن را کسی جز تو، که انجام دهی برآورده شدن و اجرای آن را در آسانی از تو و عافیت و نیرو بخشیدن و فرو نهادن بار گناه، ای آنکه او را نوری است خاموش ناشدنی، و آشکار شدنی بدون پنهانی، و اموری که کفایت نشود.

اَللّٰهُمَّ إِنِّی دَعَوْتُكَ دُعٰاءَ مَنْ عَرَفَكَ وَتَبَتَّلَ إِلَیْكَ، وَآلَ بِجَمِیعِ بَدَنِهِ إِلَیْكَ. سُبْحَانَكَ طَوَتِ الْاَبْصَارُ فیٖ صَنَعْتِكَ مَدِیدَتَهَا، وَثَنِتِ الْاَلْبَابُ عَنْ كُنْهِكَ أَعِنَّتَهَا، فَأَنْتَ الْمُدْرِكُ غَیْرُ الْمُدْرَكِ، وَالْمُحِیطُ غَیْرُ الْمُحَاطِ بِهِ، وَعِزَّتِكَ لَتَفْعَلَنَّ، وَعِزَّتِكَ لَتَفْعَلَنَّ، وَعِزَّتِكَ لَتَفْعَلَنَّ بیٖ (كذا وكذا).

خداوندا، من تو را خواندم فراخواندن کسی که تو را شناخت و به تو خضوع کرد و بازگشت با همۀ وجودش به سوی تو. پاکی تو، که دیدگان نگرش خود را در آفرینشت بازبستند، و خردها کشیدند از شناخت حقیقت تو زمام خود را که تو درمی‌یابی و دریافته نـمی‌شوی و احاطه داری و احاطه نشود بر تو، و سوگند به عزتت که انجام دهی، و سوگند به عزتت که انجام دهی، و سوگند به عزتت که انجام دهی با من «چنین و چنان».

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی