مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفحه نخست » دعای شصت و پنج – برای همسایگان و دوستانش هرگاه از آنان یاد می‌کرد

اشتراک گذاری مقاله

اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَتَوَلَّنِي فیٖ جِیرَانِی وَمَوَالِیَّ الْعَارِفِینَ بِحَقِّنَا، وَالْمُنَابِذِينَ لِأَعْدَائِنَا بِاَفْضَلِ وَلَايَتِكَ.

خداوندا بر محمّد و آلش درود فرست و سـرپرستی مرا، دربارۀ همسایگان و دوستانم که به حقّ ما آگاه و با دشمنان ما در مخالفت و ستیزند، به برترین سـرپرستی‌ات به عهده گیر.

وَوَفِّقْهُمْ لِإِقَامَةِ سُنَّتِكَ، وَالْأَخْذِ بِـمَحَاسِنِ أَدَبِكَ فیٖ إِرْفَاقِ ضَعِيفِهِمْ، وَسَدِّ خَلَّتِهِمْ، وَعِيَادَةِ مَرِيضِهِمْ، وَهِدَايَةِ مُسْتَـرْشِدِهِمْ، وَمُنَاصَحَةِ مُسْتَشِیرِهِمْ، وَتَعَهُّدِ قَادِمِهِمْ، وَكِتْمانِ أَسْـرَارِهِمْ، وَسَتْـرِ عَوْرَاتِهِمْ، وَنُصْـرَةِ مَظْلُومِهِمْ، وَحُسْنِ مُوَاسَاتِهِمْ بِالْمَاعُونِ، وَالْعَوْدِ عَلَيْهِمْ بِالْجِدَةِ وَالْإِفْضَالِ، وَإِعْطَاءِ مٰا يَجِبُ لَهُمْ قَبْلَ السُّؤَالِ.

و آنان را به این امور موفّق دار: برپا داشتـن روش و طریقه‌ات، فراگرفتـن زیبندگی کمالات و صفات برازنده‌ات برای سود رساندن به ناتوان‌شان، جبـران کردن تنگدستی‌شان، عیادت بیمارشان، هدایت کردن مسافرشان، خیرخواهی مشورت‌کنندگان‌شان و به عهده گرفتـن امور واردین بر آنان، پنهان داشتـن اسـرارشان، پوشاندن عیوب‌شان، یاری دادن به ستم‌دیده‌های‌شان و نیکو کمک کردن به آنان در مایحتاج زندگی‌شان، احسان به ایشان با مال و ثروت و بخشش فراوان، عطا کردن آنچه برای آنان لازم است پیش از درخواست‌شان.

وَاجْعَلْنِي اللّٰهُمَّ أَجْزِي بِالْإِحْسَانِ مُسِيئَهُمْ، وَأُعْرِضُ بِالتَّجَاوُزِ عَنْ ظَالِمِهِمْ، وَأَسْتَعْمِلُ حُسْنَ الظَّنِّ فیٖ كَافَّتِهِمْ، وَأَتَوَلّیٰ بِالْبِـرِّ عَامَّتَهُمْ، وَأَغُضُّ بَصَـرِي عَنْهُمْ عِفَّةً، وَأُلِینُ جَانِبِي لَهُمْ تَوَاضُعاً، وَأَرِقُّ عَلیٰ أَهْلِ الْبَلَاءِ مِنْهُمْ رَحْمَةً، وَأُسِـرُّ لَهُمْ بِالْغَيْبِ مَوَدَّةً، وَأُحِبُّ بَقَاءَ النِّعْمَةِ عِنْدَهُمْ نُصْحاً، وَأُوجِبُ لَهُمْ مٰا أُوجِبُ لِحَامَّتِي، وَأَرْعىٰ لَهُمْ مٰا أَرْعىٰ لِخَاصَّتِي.

خداوندا مرا چنان قرار ده که بدکارشان را به نیکی و خوبی پاداش دهم و از ستمکارشان با گذشت و چشم‌پوشی روی گردان شوم، درباره همۀ آنان خوش‌گمانی را به کار گیرم، همۀ آنان را با نیکوکاری سـرپرستی کنم، عفیفانه چشم از خطای‌شان بپوشم، فروتنانه با آنان نرم باشم، مهربانانه بر بلادیدۀ آنان رقّت آورم، در پنهان دوستی خود را بر آنان ظاهر سازم، خیرخواهانه دوام نعمت‌شان را بخواهم؛ آنچه برای اقوام خود لازم می‌دانم؛ برای آنان لازم بدانم، آنچه برای خاصان و نزدیکان خود رعایت می‌کنم، برای آنان رعایت کنم.

اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَارْزُقْنِي مِثْلَ ذٰلِكَ مِنْهُمْ، وَاجْعَلْ لیٖ أَوْفَی الْحُظُوظِ فِيمٰا عِنْدَهُمْ، وَزِدْهُمْ بَصِیرَةً فیٖ حَقِّي، وَمَعْرِفَةً بِفَضْلِی حَتّٰى يَسْعَدُوا بیٖ وَأَسْعَدَ بِهِمْ، آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ.

خداوندا بر محمّد و آلش درود فرست و مرا هم از سوی ایشان، رفتاری به همین صورت نصیب کن؛ و کامل‌ترین بهره‌هایی که نزد ایشان است، برای من قرار ده؛ و بصیرت‌شان را در حقّ من و معرفت‌شان را به فضل من افزون کن تا به خاطر من نیک‌بخت شوند و من نیز به خاطر آنان نیک‌بخت شوم؛ پروردگار جهانیان! دعایم را مستجاب کن.

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی