مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفحه نخست » دعای صد و ده – هرگاه به ماه نو نگاه می‌کرد

اشتراک گذاری مقاله

أَيُّهَا الْخَلْقُ الْمُطِيعُ، الدَّائِبُ السَّـرِيعُ، الْمُتَـرَدِّدُ فیٖ مَنَازِلِ التَّقْدِيرِ، الْمُتَصَـرِّفُ فیٖ فَلَكِ التَّدْبِیرِ.

ای آفریدۀ فرمان‌بردار و تلاش‌گر شتابان و رفت و آمد کننده در منازل معیّن‌شده و تصـرّف کنندۀ در فلک تدبیر؛

آمَنْتُ بِـمَنْ نَوَّرَ بِكَ الظُّلَمَ، وَأَوْضَحَ بِكَ الْبُهَمَ، وَجَعَلَكَ آيَةً مِنْ آيَاتِ مُلْكِهِ، وَعَلَامَةً مِنْ عَلَامَاتِ سُلْطَانِهِ، وَامْتَهَنَكَ بِالزِّيَادَةِ وَالنُّقْصَانِ، وَالطُّلُوعِ وَالْأُفُولِ، وَالْإِنَارَةِ وَالْكُسُوفِ، فیٖ كُلِّ ذٰلِكَ أَنْتَ لَهُ مُطِيعٌ، وَإِلیٰ إِرَادَتِهِ سَـرِيعٌ،

ایمان آوردم به کسی که به سبب تو، تاریکی‌ها را روشن کرد؛ آنچه را با حواس، به سختی می‌توان یافت، به وسیلۀ تو آشکار ساخت؛ و تو را دلیلی از دلایل فرمانروایی‌اش بر هستی و نشانه‌ای از نشانه‌های سلطنت و قدرتش قرار داد؛ و تو را به زیادی و کاهش یافتـن و طلوع و غروب و تابندگی و گرفتگی، به خدمت گرفت. در تـمام این حالات فرمان‌بردار اویی و به سوی خواسته‌اش شتابانی.

سُبْحَانَهُ مٰا أَعْجَبَ مٰا دَبَّرَ فیٖ أَمْرِكَ، وَأَلْطَفَ مٰا صَنَعَ فیٖ شَأْنِكَ جَعَلَكَ مِفْتَاحَ شَهْرٍ حَادِثٍ لِأَمْرٍ حَادِثٍ.

چه شگفت است تدبیری که در برنامۀ تو به کار برده و چه دقیق است آنچه در شأن تو انجام داده؛ تو را کلید ماهی جدید، برای کاری جدید قرار داده.

فَأَسْأَلُ اللّٰهَ رَبِّی وَرَبَّكَ، وَخَالِقِي وَخَالِقَكَ، وَمُقَدِّرِي وَمُقَدِّرَكَ، وَمُصَوِّرِي وَمُصَوِّرَكَ أَنْ يُصَلِّیَ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَأَنْ يَجْعَلَكَ هِلَالَ بَرَكَةٍ لاٰتَـمْحَقُهَا الْأَيَّامُ، وَطَهَارَةٍ لاٰتُدَنِّسُهَا الآْثَامُ.

از خداوند، پروردگارم و پروردگارت و آفریننده‌ام و آفریننده‌ات و حساب کننده‌ام و حساب کننده‌ات و صورتگرم و صورتگرت، درخواست می‌کنم که بر محمّد و آلش درود فرستد و تو را هلال بابرکتی قرار دهد که گذشت روزگاران آن برکت را از بین نبـرد؛ و هلال پاکی که گناهان، آلوده‌اش نکند.

هِلاٰلَ أَمْنٍ مِنَ الآْفَاتِ، وَسَلَامَةٍ مِنَ السَّيِّئَاتِ، هِلاٰلَ سَعْدٍ لاٰنَحْسَ فِيهِ، وَيُـمْنٍ لاٰنَكَدَ مَعَهُ، وَيُسْـرٍ لاٰيُـمَازِجُهُ عُسْـرٌ، وَخَیْرٍ لاٰيَشُوبُهُ شَـرٌّ، هِلَالَ أَمْنٍ وَإِیمٰانٍ، وَنِعْمَةٍ وَإِحْسَانٍ، وَسَلَامَةٍ وَإِسْلَامٍ.

هلال ایمنی از بلاها و سلامتی از بدی‌ها، هلال خوش طالعی که نحسی در آن نباشد و با میمنتی که مشقّت گرد آن نگردد و آسایشی که دشواری با آن مخلوط نشود و خیری که آمیخته به شـرّ نگردد، هلال امن و امان و نعمت و احسان و سلامت و اسلام.

اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَاجْعَلْنَا مِنْ أَرْضیٰ مَنْ طَلَعَ عَلَيْهِ، وَأَزْكیٰ مَنْ نَظَرَ إِلَيْهِ، وَأَسْعَدَ مَنْ تَعَبَّدَ لَكَ فِيهِ، وَوَفِّقْنَا فِيهِ لِلتَّوْبَةِ، وَاعْصِمْنَا فِيهِ مِنَ الْحَوْبَةِ، وَاحْفَظْنَا فِيهِ مِنْ مُبَاشَـرَةِ مَعْصِيَتِكَ،

خداوندا بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از خشنودترین کسانی قرار ده که ماه نو بر آنان طلوع کرده و از پاکیزه‌ترین کسانی که به آن نگاه کرده و خوشبخت‌ترین کسانی که در آن به انجام هرگونه عبادت، از واجب و مستحب برخاسته‌اند؛ و ما را در این ماه به توبه موفّق کن و از گناه حفظ فرما و از دست زدن به معصیتت، نگاه دار.

وَأَوْزِعْنَا فِيهِ شُكْرَ نِعْمَتِكَ، وَأَلْبِسْنَا فِيهِ جُنَنَ الْعَافِيَةِ، وَأَتْـمِمْ عَلَيْنَا بِاسْتِكْمَالِ طَاعَتِكَ فِيهِ الْمِنَّةَ، إِنَّكَ الْمَنَّانُ الْحَمِيدُ، وَصَلَّی اللّٰهُ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّيِّبِینَ الطَّاهِرِينَ.

و ما را در این ماه، به سپاسگزاری نعمتت برانگیز؛ و پوشش‌های سلامت و تندرستی را به ما بپوشان و به سبب تام و تـمامِ بجا آوردن بندگی‌ات در این ماه، نعمتت را بر ما کامل کن. تو بسیار نعمت‌دهنده و ستوده‌ای و درود خدا بر محمّد و آل پاک و پاکیزه‌اش باد.

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی