مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفحه نخست » دعای پنجاه – هرگاه به یاد شیطان می‌افتاد و از او و دشمنی و مکرش پناه می‌جست

اشتراک گذاری مقاله

اَللّٰهُمَّ إِنّٰا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ وَكَيْدِەِ وَمَكَائِدِەِ، وَمِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ وَمَوَاعِيدِەِ وَغُرُورِەِ وَمَصَائِدِەِ. وَأَنْ يُطْمِعَ نَفْسَهُ فیٖ إِضْلَالِنَا عَنْ طَاعَتِكَ، وَامْتِهَانِنَا بِـمَعْصِيَتِكَ، أَوْ أَنْ يَحْسُنَ عِنْدَنَا مٰا حَسَّنَ لَنٰا، أَوْ أَنْ يَثْقُلَ عَلَيْنَا مٰا كَرَّەَ إِلَيْنَا. اَللّٰهُمَّ اخْسَأْەُ عَنّٰا بِعِبَادَتِكَ، وَاكْبِتْهُ بِدُؤُوبِنَا فیٖ مَحَبَّتِكَ، وَاجْعَلْ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُ سِتْـراً لاٰ يَهْتِكُهُ، وَرَدْماً مُصْمَتاً لاٰ يَفْتُقُهُ.

خداوندا به تو پناه می‌بریم از فتنه‌انگیزی‌های شیطان رانده‌شده و از نیرنگ و مکرهایش و از اینکه به دروغ‌ها و وعده‌ها و فریب‌کاری و دام‌هایش اطمینان کنیم. و از این که خود را در گمراه کردن ما از راه بندگی‌ات و خوار کردن‌مان بر اثر معصیتت، به طمع اندازد؛ یا نزد ما نیکو شود زشتی‌هایی که او در نظر ما نیکو جلوه می‌دهد؛ یا گران و سخت شود، خوبی‌هایی که او در نظر ما زشت نشان می‌دهد. خداوندا به عبادت و بندگی ما، او را از عرصه‌گاه زندگی‌مان طرد کن و بِران؛ و به سبب جدّیت و تلاش‌مان در راه محبّتت، او را ذلیل و خوار گردان؛ و بین ما و او پرده‌ای قرار ده که آن را ندرد؛ و حجابی ضخیم برقرار کن که آن را نشکافد.

اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَاشْغَلْهُ عَنّٰا بِبَعْضِ أَعْدَائِكَ، وَاعْصِمْنَا مِنْهُ بِحُسْنِ رِعَايَتِكَ، وَاكْفِنَا خَتْـرَەُ، وَوَلِّنَا ظَهْرَەُ، وَاقْطَعْ عَنّٰا إِثْرَەُ. اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَأَمْتِعْنَا مِنَ الْهُدىٰ بـِمِثْلِ ضَلَالَتِهِ، وَزَوِّدْنَا مِنَ الْتَّقْوىٰ ضِدَّ غَوَايَتِهِ، وَاسْلُكْ بِنٰا مِنَ التُّقىٰ خِلَافَ سَبِيلِهِ مِنَ الرَّدىٰ. اَللّٰهُمَّ لاٰتَجْعَلْ لَهُ فیٖ قُلُوبِنَا مَدْخَلًا، وَلاٰ تُوطِنَنَّ لَهُ فِيمٰا لَدَيْنَا مَنْزِلاً.

خداوندا بر محمّد و آلش درود فرست و شیطان را با سـرگرم شدن به برخی دشمنانت از ما منحرف کن و ما را به توجه و نگهداری نیکویت از او حفظ فرما و از خیانت و نیرنگش بازدار و رویش را از ما برگردان و ردّ پایش را از ما قطع کن. خداوندا بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از هدایتی که در دوام و پابرجایی مانند گمراهی او باشد، بهره‌مند ساز و ما را در برابر گمراهی او، توشۀ تقوا کرامت کن؛ و خلاف راه هلاکت‌بار او، ما را به مسیر تقوا رهنمون باش. خداوندا برای او در دل‌های ما راه وارد شدن قرار مده و در شئون زندگی ما برای او جایگاه اقامت فراهم نکن.

اَللّٰهُمَّ وَمٰا سَوَّلَ لَنٰا مِنْ بَاطِلٍ فَعَرِّفْنَاهُ، وَإِذَا عَرَّفْتَنَاهُ فَقِنَاهُ، وَبَصِّـرْنَا مٰا نُكَايِدُەُ بِهِ، وَأَلْهِمْنَا مٰا نُعِدُّەُ لَهُ، وَأَيْقِظْنَا عَنْ سِنَةِ الْغَفْلَةِ بِالرُّكُونِ إِلَيْهِ، وَأَحْسِنْ بِتَوْفِيقِكَ عَوْنَنَا عَلَيْهِ. اَللّٰهُمَّ وَأَشْـرِبْ قُلُوبَنَا إِنْكَارَ عَمَلِهِ، وَالْطُفْ لَنٰا فیٖ نَقْضِ حِيَلِهِ. اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَحَوِّلْ سُلْطَانَهُ عَنّٰا، وَاقْطَعْ رَجَاءَەُ مِنّٰا، وَادْرَأْەُ عَنِ الْوُلُوعِ بِنٰا.

خداوندا ما را به آنچه که از باطل در نظرمان بیاراید، آگاه ساز؛ و چون آگاه‌مان کردی، از آن نگاه‌مان دار؛ و ما را به زمینه‌های چاره‌جویی در برابر او بینا گردان؛ و آنچه را که باید علیه او آماده کنیم، به ما الهام کن؛ و ما را از خواب غفلتی که سبب گرایش به اوست بیدار فرما؛ و یاری دادن ما را در جنگ با او، به توفیقت نیکو گردان. خداوندا دل‌های ما را از رد کردن و انکار عملش، سـرشار ساز؛ و به ما برای درهم شکستـن حیله‌اش، مهربان باش. خداوندا بر محمّد و آلش درود فرست و سلطه و تسلّط شیطان را از ما بگردان و امیدش را از ما قطع کن و او را از حرص ورزیدن به گمراهی ما دفع فرما.

اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَاجْعَلْ آبَاءَنَا وَأُمَّهَاتِنَا وَأَوْلَادَنَا وَأَهَالِينَا وَذَويٖ أَرْحَامِنَا وَقَرَابَاتِنَا وَجِیرَانَنَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ مِنْهُ فیٖ حِرْزٍ حَارِزٍ، وَحِصْنٍ حَافِظٍ وَكَهْفٍ مَانِعٍ وَأَلْبِسْهُمْ مِنْهُ جُنَناً وَاقِيَةً، وَأَعْطِهِمْ عَلَيْهِ أَسْلِحَةً مَاضِيَةً.

خداوندا بر محمّد و آلش درود فرست و پدران و مادران و فرزندان و اهل ما و خویشان و نزدیکان و همسایگان‌مان از مردان مؤمن و زنان مؤمنه، از وجود خطرناکی چون شیطان در جایگاهی محکم و دژی حفظ‌کننده و پناهگاهی بازدارنده قرار ده؛ و آنان را برای دفع زیان او، زره‌های نگاه دارنده بپوشان؛ و به ایشان اسلحه‌های برّنده بر ضد او عطا کن.

اَللّٰهُمَّ وَاعْمُمْ بِذٰلِكَ مَنْ شَهِدَ لَكَ بِالرُّبُوبِيَّةِ، وَأَخْلَصَ لَكَ بِالْوَحْدَانِيَّةِ، وَعَادَاهُ لَكَ بِحَقِيقَةِ الْعُبُودِيَّةِ، وَاسْتَظْهَرَ بِكَ عَلَيْهِ فیٖ مَعْرِفَةِ الْعُلُومِ الرَّبَّانِيَّةِ، اَللّٰهُمَّ احْلُلْ مٰا عَقَدَ، وَافْتُقْ مٰا رَتَقَ، وَافْسَخْ مٰا دَبَّرَ، وَثَبِّطْهُ إِذٰا عَزَمَ، وَانْقُضْ مٰا أَبْرَمَ.

خداوندا مشمول این دعا قرار ده هر کسی را که به پروردگاری‌ات گواهی می‌دهد و به وحدانیّتت اخلاص می‌ورزد و به حقیقت بندگی‌ات با شیطان دشمنی می‌کند و از تو برای شناخت علوم ربّانی، برضد او یاری جوید، خداوندا آنچه را گره زده بگشای و هر راهی که باز کرده ببند و هر تدبیری که اندیشیده به هم زن و از هر کاری که قصد کرده بازش دار و هر چه را محکم کرده سست کن.

اَللّٰهُمَّ وَاهْزِمْ جُنْدَەُ، وَأَبْطِلْ كَيْدَەُ وَاهْدِمْ كَهْفَهُ، وَأَرْغِمْ أَنْفَهُ،اَللّٰهُمَّ اجْعَلْنَا فیٖ نَظْمِ أَعْدَائِهِ، وَاعْزِلْنَا عَنْ عِدَادِ أَوْلِيَائِهِ، لاٰنُطِيعُ لَهُ إِذَا اسْتَهْوَانَا، وَلاٰ نَسْتَجِيبُ لَهُ إِذٰا دَعَانَا، نَأْمُرُ بِـمُنَاوَاتِهِ، مَنْ أَطَاعَ أَمْرَنَا، وَنَعِظُ عَنْ مُتَابَعَتِهِ مَنِ اتَّبَعَ زَجْرَنَا.

خداوندا لشکرش را شکست ده و نیرنگش را باطل ساز و پناهگاهش را ویران کن و بینی‌اش را به خاک بـمال، خداوندا ما را در سلک دشمنانش قرار ده و از شمار دوستانش برکنار کن تا چون ما را بفریبد از او پیروی نکنیم و هرگاه ما را بخواند، پاسخش ندهیم؛ و هر که را پیرو دستور ماست به دشمنی با او دستور دهیم؛ و هر که را پیرو نهی ماست، برای بازداشتـن از اطاعت او پند دهیم.

اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ خَاتِمِ النَّبِيِّینَ وَسَيِّدِ الْمُرْسَلِینَ وَعَلیٰ أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِینَ الطَّاهِرِينَ، وَأَعِذْنَا وَأَهَالِينَا وَإِخْوَانَنَا وَجَمِيعَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ مِمَّا اسْتَعَذْنَا مِنْهُ، وَأَجِرْنَا مِمَّا اسْتَجَرْنَا بِكَ مِنْ خَوْفِهِ، وَاسْمَعْ لَنٰا مٰا دَعَوْنَا بِهِ، وَأَعْطِنَا مٰا أَغْفَلْنَاهُ، وَاحْفِظْ لَنٰا مٰا نَسَيْنَاهُ، وَصَيِّـرْنَا بِذَلِكَ فیٖ دَرَجَاتِ الصَّالِحِینَ وَمَرَاتِبِ الْمُؤْمِنِینَ. آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ.

خداوندا بر محمّد خاتم انبیا و سیّد رسولان و بر اهل پاک و پاکیزۀ او درود فرست و ما و اهل ما و برادران ما و همۀ مؤمنان و مؤمنات را از آنچه از آن پناه می‌جوییم، پناه ده؛ و از آنچه از بیم آن، از تو ایمنی می‌خواهیم، امان بخش. و دعای ما را نسبت به آنچه دعا می‌کنیم، بشنو؛ و آنچه را از درخواستش غفلت می‌کنیم، به ما عطا فرما؛ و آنچه را فراموش کردیم، به ذهن و یادمان آر؛ و ما را به سبب آن به درجات شایستگان و رتبه‌های اهل ایمان انتقال ده؛ دعایمان را مستجاب کن، ای پروردگار جهانیان!

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی