مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفحه نخست » اعمال شب و روز عید قربان

اشتراک گذاری مقاله

شب دهم شب عید قربان و از شب های پربرکت و از چهار شبی است که شب زنده داری در آن مستحب است و درهای آسمان در این شب باز است

عید قربان یا عید الأضحی روز دهم ذی‌الحجة از اعیاد بزرگ اسلامی به شمار می‌رود که در این روز ابراهیم (علیه‌السلام)، فرزندش اسماعیل (علیه‌السلام) را به قربانگاه برد. این روز، روز امتحان حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل بود که سربلند از آن بیرون آمدند و هنگامی که پدر و پسر تسلیم بودن کامل خود در برابر فرمان الهی را نشان دادند، خداوند عمل او را قبول نمود و ابراهیم به جای قربانی فرزندش قوچی را که جبرئیل آورده بود، ذبح نمود. قربانی کردن در این روز مستحبّ مؤکد بوده و برای مسلمانانی که در سرزمین منا حضور داشته باشند واجب است.

شب دهم شب عید قربان و از شب های پربرکت و از چهار شبی است که شب زنده داری در آن مستحب است و درهای آسمان در این شب باز است و زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام)، و دعای « یادائم الفضل علی البریة» که در اعمال شب جمعه گذشت در این شب مستحب است.

روز دهم

روز عید قربان است و بسیار روز شریفی است و اعمال آن چند چیز است

1- غسل است که در این روز سنت مؤکد است. تا آنجا که بعضی از علما آن را واجب دانسته‌اند. بهتر است غسل پیش از نماز انجام شود.

2- نماز عید است به همان نحو که در عید فطر ذکر شد. و خواندن دعاهایی که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده، مستحب است. به گفته علامه مجلسی، بهترین دعا در این روز، دعای صدو پنجاهم صحیفه سجادیه جامعه است که در صحیفه سجادیه کامله دعای چهل و هشتم می‌باشد.
دعای ندبه: خواندن دعای ندبه در این روز همچون سایر اعیاد، مستحب است.

3- در این روز مستحب است که افطار بعد از نماز از گوشت قربانی شود.

4- خواندن دعای ندبه.

5- قربانی که سنت مؤکد است.

 

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی