مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفحه نخست » دعای صد و بیست‌ و سه – در روز هفدهم ماه رمضان

اشتراک گذاری مقاله

اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ،‏ الَّذِي‏ ﴿لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِیرُ﴾. وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلیٰ نِعَمِهِ الْفَاضِلَةِ السَّابِغَةِ عَلیٰ جَمِيعِ خَلْقِهِ، الْبـَرِّ مِنْهُمْ وَالْفَاجِرِ.

ستايش خدا را كه پروردگار جهانيان و رحمت‌گستـر و مهربان است و «هيچ‌چيز همانند او نيست و شنوا و بينا است.» و ستايش خدا را بر نعمت‌هاى برتر و فراوان او بر همۀ آفريده‌هايش اعمّ از نيكوكار و بدكار.

وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلیٰ حُجَّةِ اللّٰهِ الْبَالِغَةِ عَلیٰ جَمِيعِ خَلْقِهِ مِمَّنْ أَطَاعَهُ وَمِمَّنْ عَصَاهُ، فَإِنْ رَحِمَ فَبِمَنِّهِ وَإِنْ عَاقَبَ فَبِمٰا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ،‏ وَمَا اللّٰهُ‏ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ، وَلاٰ حَوْلَ وَلاٰ قُوَّةَ إِلّٰا بِاللّٰهِ الْعَلِیِّ الْعَظِيمِ، ﴿حَسْبُنَا اللّٰهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ‏﴾ الْحَمْدُ اللّٰهِ الْعَظِيمِ شَأْنُهُ، الْوَاضِحِ بُرْهَانُهُ، أَحْمَدُہُ عَلیٰ حُسْنِ الْبَلَاءِ، وَتَظَاهُرِ النَّعْمَاءِ، وَأَسْتَعِينُهُ عَلیٰ مٰا اٰتَانَا مِنَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ، وَأَتَوَكَّلُ عَلَيْهِ‏، وَكَفى‏ بِاللّٰهِ وَكِيلًا،

و ستايش خدا را بر حجّت رساى او بر همۀ آفريده‌هايش اعمّ از كسانی كه از او اطاعت مى‌كنند و يا نافرمانی مى‌كنند. بنابراين، اگر رحمت كند به بخشش او است و اگر كيفر كند، به واسطۀ اعمالی است كه خودشان پيش فرستاده‌اند و هرگز خداوند بر بندگانش ستم نـمى‌كند و هيچ دگرگونی و نیرويى جز به خداوند بلندپايه و شكوهمند به‌وجود نـمى‌آيد [و]«خدا ما را كافی است و چه كارگزار خوبی!» ستايش خدا را كه مقامش شكوهمند و برهانش آشكار است. خدا را در برابر امتحان و ابتلاى زيبا و نعمت‌هاى آشكارش ستايش مى‌كنم و بر آنچه از دنيا و آخرت به ما عطا كرده، يارى مى‌جويم و بر او توكّل مى‌كنم و خدا به عنوان كارگزار كافی است،

وَأَشْهَدُ أَنْ‏ لاٰ إِلٰهَ إِلّٰا اللّٰهُ‏ وَحْدَہُ‏ لاٰشَـرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِي‏ وَيُـمِيتُ،‏ وَيُـمِيتُ وَيُحْیِی وَهُوَ عَلیٰ كُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِيرٌ، إِلٰهاً وَاحِداً أَحَداً صَمَداً لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَلاٰ وَلَداً، وَلَمْ يُشْـرِكْ‏ فیٖ حُكْمِهِ أَحَداً، رَبُّ كُلِّ شَیْ‏ءٍ، وَرَبُّنَا وَرَبُّ آبَائِنَا الْأَوَّلِینَ.

و گواهى مى‌دهم كه معبودى جز خدا نيست و يگانه است و شـريكی براى او وجود ندارد و فرمانروايى و ستايش از آن او است، زنده مى‌كند و مى‌میراند و خود او هرگز نـمى‌میرد و او بر هر چيز توانا است، معبود يگانه، بی‌همتا و بی‌نيازى كه هيچ‌كس را به عنوان همسـر و فرزند برنگزيده و در فرمان خود شـريک نگردانيده است و پروردگار همۀ موجودات و پروردگار ما و پدران نخستین ما است.

وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُہُ وَرَسُولُهُ صَلَّی اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ، ﴿أَرْسَلَهُ‏ بِالْهُدى‏ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَہُ عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِہَ الْمُشْـرِكُونَ‏﴾ اِرْتَضَاهُ لِنَفْسِهِ، وَانْتَجَبَهُ لِدِينِهِ، وَاصْطَفَاهُ عَلیٰ جَمِيعِ خَلْقِهِ لِتَبْلِیغِ الرِّسَالَةِ بِالْحُجَّةِ عَلیٰ عِبَادِہِ، وَصَلَّی اللّٰهُ عَلَيْهِ وَعَلَی الْأَخْيَارِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ، وَالسَّلاٰمُ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ.

و گواهى مى‌دهم كه حضـرت محمّد -درود و سلام خدا بر او و خاندان او- بنده و فرستادۀ او است، «هم او كه خدا او را همراه با هدايت و آيین درست گسيل داشت تا بر همۀ اديان چیره گرداند اگرچه بر مشـركان ناخوشايند باشد» و او را براى خود پسنديد و براى [تبليغ]دين خود انتخاب نـمود و بر همۀ آفريده‌هايش برگزيد تا پيام او را با [اقامۀ]دليل بر بندگانش، ابلاغ كند. و درود خداوند بر او و بر نيكان از خاندان او و سلام و رحمت و بركات خداوند بر او و آنان.

اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ، نَجِيبِكَ وَخِیَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، إِمَامِ الْخَیْرِ، وَقَائِدِ الْخَیْرِ، الْبَشِیرِ النَّذِيرِ، الدَّاعِي إِلَيْكَ بِإِذْنِكَ، السِّـرَاجِ الْمُنِیرِ، اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ كَأَفْضَلِ مٰا صَلَّيْتَ عَلیٰ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ، مِنْ أَنْبِيَائِكَ وَرُسُلِكَ وَأَصْفِيَائِكَ وَأَهْلِ الْكَرَامَةِ عَلَيْكَ، وَعَلیٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِینَ الْأَخْيَارِ الصَّادِقِینَ الْأَبْرَارِ، الَّذِينَ أَذْهَبَ اللّٰهُ عَنْهُمْ الرِّجْسَ وَطَهَّرَهُمْ تَطْهِیراً.

خداوندا، بر محمّد و آل محمّد، بنده و فرستاده‌ات، پيامبـر امّى و نخبه و اختیار شده از ميان آفريده‌هايت، پيشوا و راهبـر خیر، بشارت و بيم‌دهنده و فراخواننده با اجازۀ تو به‌سوى تو و چراغ فروزان، درود فرست. خداوندا، بر محمّد و آل محمّد درود فرست همانند برترين درودت بر همۀ آفريده‌هايت و مانند پيامبـران و فرستادگان و برگزيدگان و گراميان در نزد خود بر اهل‌بيت پاک، نيک، راستگو و نيكوكار او كه پليدى را از آنان زدوده و به نحو شايسته پاكيزه گردانيده‌اى، درود فرست.

اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مَلاٰئِكَتِكَ الْمُقَرَّبِینَ، وَأَنْبِيَائِكَ الْمُرْسَلِینَ، وَعِبَادِكَ الصَّالِحِینَ، وَاغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ، وَالْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ، الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْوَاتِ،‏ إِنَّكَ عَلیٰ كُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِيرٌ، اَللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ يٰا عَظِيمُ الَّذِي يَـمُنُّ بِالْعَظِيمِ، وَيَدْفَعُ كُلَّ مَحْذُورٍ، وَيُضَاعِفُ مِنَ الْحَسَنَاتِ الْقَلِيلَ بِالْكَثِیرِ، وَيُعْطِي كُلَّ جَزِيلٍ وَيَفْعَلُ مٰا يَشاءُ، وَيَحْكُمُ مٰا يُرِيدُ.

خداوندا، بر فرشتگان مقرّب و پيامبـران فرستاده‌شده‌ات درود فرست و نيز بر بندگان شايسته‌ات درود فرست و مردان و زنان مؤمن و مسلمان اعمّ از زندگان و مردگان را بيامرز، به راستى كه تو بر هر چيز توانايى. خداوندا از تو درخواست مى‌كنم اى شكوهمندى كه بخششت بزرگ است و همۀ بيم‌ها را دور مى‌كنى و كارهاى نيک اندک را فراوان و دوچندان مى‌گردانی و بسيار ارزانی مى‌دارى و هرچه بخواهى مى‌كنى و هرچه اراده كنى فرمان مى‌رانی.

اَللّٰهُمَّ أَلْبِسْنِي سِتْـرَكَ، وَنَضِّـرْ وَجْهِي بِنُورِكَ، وَأَلْقِ عَلَیَّ مَحَبَّتَكَ، وَبَلِّغْنِي رِضْوَانَكَ، وَشَـرَفَ كَرَامَتِكَ، وَجَسِيمَ عَطَائِكَ، وَاقْسِمْ لیٖ مِنْ خَیْرِ مٰا أَنْتَ مُعْطِيهِ أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ فِی الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ، وَأَلْبِسْنِي مَعَ ذٰلِكَ عَافِيَتَكَ.

خداوندا، پرده‌ات را بر من بپوشان و رويم را به نور خود برافروز و دوستى‌ات را بر من بيفكن و مرا به خشنودى و كرامت والا و عطاى بزرگ خود برسان و از تـمام خیراتی كه به بندگانت در دنيا و آخرت عطا مى‌كنى، بهره‌مند ساز و همراه با آن عافيتت را به من پوشان.

يٰا مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوىٰ، وَيٰا شَاهِدَ كُلِّ نَجْوىٰ، وَيٰا عَالِمَ كُلِّ خَفِيَّةٍ، وَيٰا دَافِعَ كُلِّ بَلِيَّةٍ، يٰا كَرِيمَ الْعَفْوِ، يٰا حَسَنَ التَّجَاوُزِ، تَوَفَّنِي عَلیٰ مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ وَفِطْرَتِهِ، وَعَلیٰ دِينِ مُحَمَّدٍ وَسُنَّتِهِ، وَعَلیٰ خَیْرِ الْوِفَادَةِ، فَتَوَفَّنِي مُوَالِياً لِأَوْلِيَائِكَ، وَمُعَادِياً لِأَعْدَائِكَ، اَللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ التَّوْفِيقَ لِكُلِّ عَمَلٍ، أَوْ قَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ يُقَرِّبُنِي إِلَيْكَ زُلْفىٰ يٰا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

اى جايگاه همۀ گِلّه‌ها و اى گواه بر همۀ رازگويى‌ها و اى آگاه از همۀ نهانی‌ها و اى دوركنندۀ همۀ بلاها، اى كریمانه گذشت‌كننده، اى نيكو درگذرنده، مرا بر آيین و فطرت حضـرت ابراهيم و بر دين و روش حضـرت محمّد و بر بهتـرين مرگ، يعنى درحالی‌كه دوستدار دوستانت و دشمن دشمنانت هستم، بـمیران. خداوندا، توفيق انجام هر عمل يا گفتار يا كردارى را كه به نحو شايسته مرا به درگاه تو نزديک مى‌كند، خواهانم. اى مهربان‌ترين مهربانان.

اَللّٰهُمَّ اجْعَلْنِي فیٖ حِفْظِكَ، وَفیٖ جِوَارِكَ، وَفیٖ كَنَفِكَ، وَجَلِّلْنِي عَافِيَتَكَ، وَهَبْنِي كَرَامَتَكَ، عَزَّ جَارُكَ، وَجَلَّ ثَنَاؤُكَ، وَلاٰ إِلٰهَ غَیْرُكَ. اَللّٰهُمَّ اجْعَلْنِي مِمَّنْ تَلْحِقُهُ بِصَالِحِ مَنْ مَضیٰ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏ الصَّالِحِینَ، وَاجْعَلْنِي مُسْلِماً لِمَنْ قَالَ مِنْهُمْ بِالصِّدْقِ عَلَيْكَ.

خداوندا، مرا در حفظ و همسايگى و حمايت خود قرار ده و عافيتت را بر من بپوشان و كرامت را به من ارزانی دار. همسايه‌ات سـربلند و ستايش تو والا است و معبودى جز تو وجود ندارد. خداوندا مرا از كسانی قرار ده كه به گذشتگان از دوستان شايسته‌ات ملحق مى‌كنى و تسليم كسانی قرار ده كه به راستى از تو سخن مى‌گويند.

وَأَعُوذُ بِكَ يٰا إِلٰهيٖ أَنْ تُحِيطَ بیٖ شَيْئاً مِنْ خَطِيئَتِي وَظُلْمِي وَإِسْـرَافِی عَلیٰ نَفْسِی، وَاتِّبَاعِ أَهْوَائِی، وَاشْتِغَالِی بِشَهَوَاتِی، فَيَحُولَ ذٰلِكَ بَيْنِي وَبَیْنَ رَحْمَتِكَ وَرِضْوَانِكَ، فَأَكُونَ عِنْدَكَ مُسِيئاً، أَوْ مُتَعَرِّضاً لِسَخَطِكَ أَوْ نَقِمَتِكَ.

و به تو پناه مى‌برم -اى معبود من- از اين‌كه يكی از گناه‌هاى من به واسطۀ ستم و اسـرافم بر خويشتـن و پیروى از هواى نفس و سـرگرم شدن به خواسته‌هاى آن، بر من احاطه كند و مسلّط گردد و ميان من و رحمت و خشنودى‌ات فاصله ايجاد كند و در نتيجه نزد تو گناه‌كار يا جوياى خشم و كيفر تو گردم.

اَللّٰهُمَّ وَفِّقْنِي لِكُلِّ عَمَلٍ صَالِحٍ تَرْضَاهُ عَنِّي، وَيُقَرِّبُنِي إِلَيْكَ زُلْفىٰ، اَللّٰهُمَّ وَكَمٰا كَفَيْتَ مُحَمَّداً صَلَّی اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ هَوْلَ عَدُوِّہِ وَفَرَّجْتَ هَمَّهُ، اَللّٰهُمَّ فَاكْفِنِي كُلَّ هَوْلٍ وَآفَةٍ، وَسُقْمٍ وَفِتْنَةٍ، وَشَـرٍّ وَحُزْنٍ، وَضِيقِ الْمَعَاشِ، وَبَلِّغْنِي بِرَحْمَتِكَ كَمَالَ الْعَافِيَةِ بِدَوَامِ النِّعْمَةِ إِلیٰ مُنْتَهَى أَجَلِی يٰا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ، وَصَلَّی اللّٰهُ عَلیٰ مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ وَآلِهِ وَسَلَّم.‏

خداوندا، مرا به هر عمل شايسته‌اى كه به واسطۀ آن از من خشنود مى‌گردى و مرا هرچه بهتـر به تو نزديک مى‌كند، موفق گردان. خداوندا، همان گونه كه حضـرت محمد -درود خدا بر او و خاندان او- را از بيم دشمنش كفايت نـمودى و ناراحتى‌اش را برطرف كردى، خداوندا، همۀ ناراحتى‌ها، آسيب‌ها، بيمارى‌ها، فتنه‌ها، بدى‌ها، اندوه‌ها و تنگى و سختى روزى را در رابطه با من كفايت كن و به رحمت خود مرا با نعمت پيوسته تا منتهاى سـرآمد عمرم، به كمال عافيت نايل گردان، اى مهربان‌ترين مهربانان. درود و سلام خداوند بر پيامبـر خدا، حضـرت محمد و خاندان او.

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی