مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفحه نخست » محتوای مصحف حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) و دلیل نزول وحی به ایشان چه بوده است؟

اشتراک گذاری مقاله

چه مسائلی از آیندۀ جهان در محتواهای مصحف حضرت فاطمه وجود دارد؟

مصحف حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) کتاب آیندۀ تاریخ

به احتمال زیاد بسیاری از ما با واژۀ مصحف حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) برخورد کرده‌ایم، اما چه اطلاعاتی دربارۀ آن داریم؟ آیا می‌دانیم مصحف چه نوع کتابی است و محتوایش شامل چه مواردی می‌شود؟ چگونگی پیدایش و موارد استفاده از محتوای مصحف را می‌دانیم؟ آیا در این کتاب سخنی دربارۀ شرایط و وظایف مردم آخرالزمان آمده است؟ اکنون مصحف در اختیار چه کسی است؟ آیا عموم مردم به آن دسترسی دارند؟

گفتیم که بخشی از راز پنهان فاطمه (سلام‌الله‌علیها) مقام عرشی ایشان است، مقامی که به واسطۀ آن ایشان مدبر امور ائمه و به نوعی تمامی انسان‌ها هستند، همین مقام والا سبب شده بود که پس از رحلت حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) غم بسیار بزرگی بر جان حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بنشیند. خداوند با نزول فرشتۀ وحی و ارائۀ سخنانی مانند خبر دادن از جایگاه رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) در بهشت و همچنین اخباری غیبی از حوادث آینده قلب داغدیدۀ ایشان را تسکین می‌داد. نزول حضرت جبرئیل خدمت حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) و هم‌سخنی با ایشان یکی از بزرگ‌ترین فضائل حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) است. لازمۀ چنین اتفاقی از نگاه بزرگانی مانند امام خمینی وجود تناسبی كامل بین مقام و عظمت حضرت جبرئیل به‌عنوان روح اعظم و روح شخصى است كه جبرئیل امین بر او وارد می‌شود.

امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) هر آن‌چه بر حضرت صدیقه (سلام‌الله‌علیها) نازل می‌شد را مکتوب می‌کردند، که حاصل آن مصحف حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) شد. این مصحف بعد از شهادت حضرت دست به دست در اختیار ائمه (علیهم‌السلام) قرار گرفت و اکنون نزد حضرت حجت (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) است. کسی به جز این بزرگواران به محتوای مصحف دسترسی ندارد و برای اطلاع از محتوای آن باید به سخنان و روایت‌های ایشان مراجعه کرد.

بر اساس این روایت‌ها در مصحف فاطمیه هیچ حکم شرعی و آیۀ قرآنی وجود ندارد و شامل مواردی از جمله احکام مدیریتی و تدبیری بعد از نبی اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و اخبار آیندۀ امت و تکالیف ایشان است. یکی دیگر از محتواهای موجود در مصحف حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) اخبار تغییر و تحول‌های جوامع است؛ این مورد به‌عنوان یکی از منابع علم امامان در طول دوران امامت‌شان بوده و با رجوع به آن در موارد بسیاری به هدایت مردم پرداخته‌اند. مصحف فاطمیه برنامۀ امامت تک‌تک ائمه (علیهم‌السلام) و روند تاریخی حرکت ایشان است، به عبارتی در این مصحف اتفاق‌ها و عملکردهای همگی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) تا امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) بیان شده ‌است.

در این مقاله بعد از بررسی محتوای مصحف به بررسی یک شبهه در رابطه با آن می‌پردازیم. در ادامه با اشاره به یک خبر شادی‌آور و تسکین‌دهنده برای حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) یعنی ظهور امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) به بررسی ارتباط این امر با انقلاب اسلامی و به صورت ویژه وظایف این انقلاب می‌پردازیم.

مصحف حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) و نزول فرشتۀ وحی

در ایام بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) تا شهادت حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) فرشتۀ وحی بر این بانوی بزرگوار نازل می‌شد، به ایشان در مرگ پدرشان تعزيت می‌گفت، اخبار امت پس از رسول ‌الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) تا پایان تاریخ را به ایشان اعلام می‌کرد و نگرانی‌های حضرت را تسکین ­می­داد. تمام مطالبی که بر ایشان نازل می‌شد در کتابی به نام مصحف حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) جمع‌آوری و نوشته شد. نگارندۀ جمله‌های نازل شده را همۀ مورخین شخص امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) دانسته‌اند.[1]

در روایت‌هایی که دربارۀ مصحف وجود دارد، از فرشته‌ای که مطالب را به ایشان وحی می‌کرد با دو لفظ جبرئیل و رسول ‌الله یاد شده است، برخی به استناد واژۀ رسول الله مطالب این مصحف را سخنانی می‌دانند، که از سوی حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) رسیده است، اما مراجعه به بعضی از آیه‌های قرآن و روایت‌ها ثابت می‌کند در موارد دیگری هم از لفظ رسول برای سخن گفتن دربارۀ حضرت جبرئیل استفاده ‌شده است.[2] آیات 19 سورۀ تکویر، 19 سورۀ مریم و 75 سورۀ حج نمونه‌ای از این آیه‌ها هستند.

وقتی سخن از نازل شدن حضرت جبرئیل به میان می‌آید، یعنی عظمت مقام حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) به گونه‌ای است که وجود ایشان قدرت دارد حضرت جبرئیل را تا زمین پایین بکشاند؛ چنان‌چه در زیارت جامعه کبیره هم به این مقام اشاره شده‌ است: «مَهْبِطَ اَلْوَحْيِ؛ محل هبوط انوار وحی خدا» یعنی ساختار شخصیتی معصومین (علیهم‌السلام) به گونه‌ای است که فرشتگان الهی را نزد خویش می‌کشانند، این مطلب به این معنا است که هر انسانی می‌­تواند در دنیا با فرشتگان دوست شود، با آن‌ها رابطۀ شخصی و صمیمی برقرار کند و کاری کند تا فرشتگان فقط به عشق او به زمین بیایند و با وی سخن بگویند. خداوند این میدان باعظمت و شادی‌آور از رابطۀ شخصی و خصوصی با ملائکه را برای همۀ انسان‌ها قرار داده ‌است، اما متأسفانه بسیاری از ما فقط مشغول مادیات و زمین هستیم و زمانی را برای ارتباط با فرشتگان اختصاص نمی‌دهیم. ما باید در همین دنیا با ملائکه رفاقت داشته باشیم، چون رفاقت پس از مرگ فایده‌­ای ندارد.

محتوای مصحف حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)

با توجه به این‌که مصحف فاطمیه دور از دسترس همگان و تنها در اختیار ائمه (علیهم‌السلام) بوده است، برای پی بردن به محتوای آن هم باید به سخنان این بزرگواران رجوع کنیم. بر اساس مجموع روایت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، به طور قطع مصحف شامل هیچ مطلبی از قرآن و احکام شرعی نیست و محتوای آن موارد زیر را در‌ بردارد[3]:

O پیام‌های تسلیت و تعزیت رحلت رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) خدمت حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)

O اخباری دربارۀ جایگاه حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) در بهشت

O اخبار و پیشگویی حوادث آینده

O خبرهایی دربارۀ آیندۀ نسل و ذریۀ حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)

O اسامی و اطلاعات افرادی که تا پایان دنیا صاحب حکومت و زمامداری می‌شوند

Oاخباری دربارۀ احوالات و سرگذشت انبیا، اوصیا، مؤمنان و کافران در طول همۀ ادوار

O مصائب وارد بر فرزندان حضرت صدیقه (سلام‌الله‌علیها)

Oوصیت حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)

یکی از سؤال‌هایی که دربارۀ مصحف وجود دارد، این است که سرنوشت آن بعد از شهادت حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) چه شد؟

این کتاب بعد از شهادت حضرت نزد امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بوده و پس از آن به ترتیب به دیگر ائمه (علیهم‌السلام) منتقل شده است و اکنون در اختیار حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) قرار دارد[4]. از مصحف حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) به‌عنوان یکی از نشانه‌های امامت ائمه (علیهم‌السلام) یاد می‌شود. اهل‌بیت (علیهم‌السلام) علاوه بر علم لدنی که از سوی خداوند به آنان عطا شده است، از علوم و اطلاعات موجود در این مصحف هم در راه هدایت مردم و کمک به آن‌ها بهره می‌گیرند.

بر اساس آنچه دربارۀ محتوای مصحف ذکر شده، انواع تغییر و تحول‌هایی که در جوامع در دوران پس از زندگی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) تا آخر‌الزمان رخ می‌دهد، در این کتاب موجود است، ائمه (علیهم‌السلام) از این امور آگاه هستند و به واسطۀ آن می‌توانند صحت وقوع یا عدم وقوع یک رخداد را تأیید یا تکذیب نمایند، نمونۀ آن سخن امام صادق (علیه‌السلام) دربارۀ به حکومت نرسیدن محمد‌بن‌عبدالله‌بن‌حسن در پی مبارزۀ نوادگان امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) علیه حکومت اموی بود.[5]

پاسخ به یک شبهه دربارۀ مصحف حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)

برخی از نویسندگان اهل سنت بر این باورند که شیعیان در کنار قرآن کریم به قرآن دیگری متعلق به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) معتقدند و این باور آنان به معنای نفی ختم نبوت و قطع نزول وحی است. بهترین روش برای پاسخ به این شبهه مراجعه به روایت‌هاست. در سخنان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بارها به این نکته تأکید شده که در مصحف حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) هیچ کلامی از آیه‌های قرآن وجود ندارد[6]؛ شاید یکی از دلایلی که منجر به ایجاد چنین شبهه‌ای شده، این باشد که چنین افرادی معتقدند واژۀ مصحف فقط برای قرآن قابل اطلاق است؛ در‌صورتی‌که این امر حقیقت ندارد و بررسی منابع تحقیقی دربارۀ نام‌های قرآن نشان می‌دهد که چهار واژۀ «قرآن»، «کتاب»، «فرقان» و «ذکر» بیشترین اسم‌هایی است که مفسرین برای کتاب خدا به کار برده‌اند و کمتر به واژۀ مصحف به‌عنوان یکی از نام‌های قرآن اشاره شده است.

دربارۀ شبهۀ نفی خاتمیت و قطع نزول وحی هم باید گفت حضور حضرت جبرئیل در کنار حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) هرگز به معنای ادعای نبوت توسط ایشان نیست. امکان وحی و الهام برای افرادی غیر از انبیا هم فراهم بوده است؛ حضرت مریم و ساره (سلام‌الله علیهما) دو نمونه در این زمینه هستند که قرآن در آیه‌هایی جداگانه به آن‌ها اشاره می‌کند.

آیت الله مصباح یزدی دربارۀ مقام محدَّثه بودن و هم‌سخنی با ملائکه می‌فرماید: ممكن است كسى پیامبر و یا حتى امام نباشد، اما بندۀ شایستۀ خدا باشد و خداوند او را به وسیلۀ فرشتگان راهنمایى كرده، مطالبى را به او الهام كند. الهام مَلك با وحى نبوت مساوى نیست. وحى نبوت امر دیگرى است. این الهامات براى دیگران نیز بوده و مى‌تواند باشد. در امت اسلامى حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) با وجود این‌كه پیغمبر و امام نبود، اما حضرت جبرئیل بر ایشان نازل مى‌شد و با آن حضرت سخن مى‌گفت و مطالبى را به ایشان الهام مى‌كرد. مصحف حضرت فاطمه (علیها‌السلام) بر اساس همین الهامات حضرت جبرئیل به حضرت فاطمه (علیها‌السلام) نوشته شد؛ بنابراین شبهۀ مطرح شده دربارۀ نظر شیعه نسبت به مصحف فاطمیه مردود و غیر‌قابل قبول است.

انقلاب اسلامی در مصحف حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)

بر اساس روایت‌های موجود دربارۀ مصحف فاطمیه معلوم می‌شود حضرت جبرئیل با دادن اخباری از آینده موجب شادی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را فراهم می‌کردند؛ سؤال این است که چه خبری می‌توانست ایشان را شاد کند؟ مرور زندگانی ائمه (علیهم‌السلام) بعد از شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و به ویژه مصائب این خاندان ذهن را نسبت به این خبر کنجکاوتر می‌کند؛ چون بیشتر اتفاق‌ها و اخبار بعد از حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) تلخ و تکان دهنده بودند. بررسی روایت‌ها و قراین موجود در این زمینه ما را به دو خبر می‌رساند؛ یکی فرج آل محمد (علیهم‌السلام) به‌واسطۀ ظهور انسان کامل و منجی عالم و قرار گرفتن انسان‌ها در مدار درست حرکت و دیگری جریان‌هایی است که رسیدن به این نقطۀ نهایی را تسهیل می‌کند.

یکی از اعتراض‌های اصلی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بعد از رحلت پدر بزرگوارشان شکایت از حذف متخصص معصوم بود. از مهم‌ترین تدابیر ایشان هم ایجاد دغدغه در این زمینه برای تمام افراد و زمان‌ها است؛ یعنی افراد در هر برهۀ زمانی باید به ضرورت شناخت جایگاه حاکمیت متخصص معصوم در عالم پی ببرند و تحقق این حاکمیت را جزو دغدغه‌های اصلی خود قرار دهند.

در تمام حرکت‌هایی که از زمان رحلت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) به بعد در تاریخ اتفاق افتاد، توجه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) منعطف به مهم‌ترین حرکت‌ اجتماعی‌ای شد که می‌توانست موانع ظهور را برطرف کند، حرکتی که به وزان حکومت جهانی امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) برای ایشان لشکر مهیا کند و این امر مهم با دو رویکرد عملی می‌شد؛ یکی انجام هر کاری که بتواند به اندازۀ کافی نیروی قدرتمند و فداکار برای جهاد با دشمنان امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) مهیا، تربیت و سازماندهی کند و رویکرد دیگر حرکتی است که بتواند فرهنگ جهان را متوجه امام غائب کند، به گونه‌ای که دنیا حضرت را بشناسد و عاشق و طالب ایشان باشد. این دو حرکت از نظر خداوند و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) از مقدس‌ترین و باارزش‌ترین حرکت‌هایی است که می‌تواند در تاریخ اتفاق بیفتد، انقلاب اسلامی ایران مصداق بارز همین حرکت است که آیه‌ها و روایت‌های متعددی دربارۀ آن وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این آیه‌ها و روایت‌ها و همچنین ارتباط آن‌ها با انقلاب می‌توانیم به کتاب انقلاب اسلامی و آیندۀ جهان، نوشتۀ استاد محمد شجاعی مراجعه کنیم.

انقلاب اسلامی آن حادثه‌ای بود که موجب تسلی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌شد. بعد از رحلت حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) تنها زمانی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) آرام شدند و قلب‌شان تسلی پیدا کرد، که حضرت جبرئیل مژدۀ آمدن انقلاب اسلامی ایران و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را به حضرت دادند. امام صادق (علیه‌السلام) می­‌فرمایند:« همانا فاطمه (سلام‌الله‌علیها) بعد از پيغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) هفتاد و پنج روز در دنيا بود و از فراق پدر اندوه بسيارى داشت و جبرئيل مى‌آمد و او را در مرگ پدر تسليت می‌داد و خوشدل می‌ساخت و از احوال و مقام پدرش خبر می‌داد و سرگذشت اولادش را پس از او برايش می‌گفت.[7]»

امام خمینی هم در موارد مختلفی به ثبت مسئلۀ انقلاب اسلامی و قیام ایرانی‌ها در مصحف فاطمیه اشاره کرده‌اند؛ برای نمونه ایشان در جایی می‌فرماید: «جبرئیل به طور مکرر در این هفتاد و پنج روز وارد مى‌شده و مسائل آتیه‌اى که بر ذریۀ او مى‌گذشته است، این مسائل را مى‌گفته است و حضرت امیر هم ثبت مى‌کرده است و شاید یکى از مسائلى که گفته است، راجع به مسائلى است که در عهد ذریۀ بلند پایۀ او حضرت صاحب (سلام‌الله‌علیه) است براى او ذکر کرده است که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمى‌دانیم، ممکن است.[8]»

انقلاب اسلامی برای تحقق آرمانی که همۀ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) به آن دلخوش بوده‌اند، وظایفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

منجی‌خواهی و مأموریت ویژۀ انقلاب اسلامی

بر اساس آن‌چه بیان شد، وظیفه و مأموریت اصلی انقلاب اسلامی دو کار است؛ اول تولید و ایجاد فرهنگ مهدویت و تمنای امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در عالم و دوم سازماندهی و تربیت لشکریانی به وزان شخصیت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) که هم‌لشکر و هم‌حزب ایشان باشند. هنر انقلاب اسلامی وارد کردن حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در متن زندگی انسان‌ها بود، به‌طوری‌که هیچ‌گاه در طول تاریخ به اندازۀ امروز زمینه برای حضور در چادر اهل‌بیت (علیهم‌السلام) فراهم نبوده‌ است.

اتفاق اصلی و مبارک در انقلاب تربیت افرادی با شخصیت اهل‌­بیت (علیهم‌السلام) و تولید فرهنگی جهانی است که تمام مردم عاشق انسان کامل و منجی عالم باشند، این اتفاق برای اولین بار در راهپیمایی اربعین روی داده است، طوری که ده‌ها میلیون نفر اعم از شیعه، سنی، مسیحی، یهودی، هندو و بودایی حول محور متخصص معصوم و انسان کامل جمع می‌شوند.

بر اساس بیانات ائمه (علیهم‌السلام) انقلاب اسلامی ایران نقطۀ آغاز تغییر تاریخ است. امام خمینی در رابطه با این تحول می‌فرماید: «انقلاب مردم ايران نقطۀ شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‌دارى حضرت حجت (ارواحنا‌فداه) است، كه خداوند بر همۀ مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.[9]»

این تعابیر بیانگر نقش انقلاب اسلامی در ارتباط با ظهور و فراهم کردن زمینه برای انقلاب جهانی امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) یعنی زمینۀ پذیرش فرهنگ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است. در واقع مأموریت انقلاب اسلامی این است که با بقای چند دهه‌ای خود جهان را متوجه فرهنگ آسمانی ائمه (علیهم‌السلام) کند تا همچنان که مردم غرق در ظلم، فساد، گمراهی و تباهی شده‌­اند، به‌تدریج متوجه یک امر الهی، آسمانی و عرشی شوند و از رغبت به مادیات به سوی معنویات تغییر جهت دهند.

موج ایجاد شده پس از انقلاب اسلامی در مباحث معرفتی، دین، اسلام، قرآن، تشیع و امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) موضوعی رو به رشد است که در کل عالم با سرعت غیرقابل کنترلی پیش می‌رود و  بهترین نمونۀ آن جریان بیداری اسلامی است که طی آن حجم عظیمی از تحول‌ها ایجاد شد.

اکنون نیز با وجود اینکه لایه‌ای از غفلت، فساد و تباهی تمام دنیا و از جمله ایران را پوشانده، انقلاب در حال به انجام رساندن فعالیت‌های خود است و دنیا به زودی شاهد تحولی عظیم و جهانی خواهد بود و در یک لحظه پرده از حقیقت برداشته شده و معنویت، مهدویت و نورانیت‌­ها نمایان خواهد شد. افراد زیرک و باهوش باطن حقیقی را در همین زمان نیز به خوبی می‌بینند و درک می‌کنند و افرادی که تنها متوجه ظواهر از جمله آسیب‌های فضای مجازی هستند، به زودی درمی‌یابند که دنیا به شدت اسلامی و مهدوی خواهد شد؛ به‌طوری‌که دور‌ترین افراد از دین، خدا، اسلام و تشیع و همچنین بزرگ‌ترین و مؤثر‌ترین شخصیت‌های جهان به اسلام و تشیع می‌پیوندند، نمونه‌ای از این تحول‌‌ها و گرایش به قرآن، اسلام و حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را همۀ ما در جنگ غزه به چشم دیدیم و بدون شک این موج بیداری اسلامی ادامه خواهد داشت.

هیچ‌گونه شک، تردید و تزلزلی در ارتباط با آیندۀ انقلاب وجود ندارد. روایت‌های ائمه (علیهم‌السلام) و بشارت‌های آیه‌های قرآن هم مؤید این گفتار است.[10] فرمایش ائمه (علیهم‌السلام) در مورد انقلاب اسلامی ایران نشان‌دهندۀ انتظار اهل‌بیت (علیهم‌السلام) برای آن و یک راهنمای حقیقی برای افراد است، تا بتوانند موضع خود را در برابر انقلاب اسلامی مشخص کنند؛ انقلابی که ساختار آن جهت برطرف شدن موانع ظهور منجی عالم توسط ائمه (علیهم‌السلام) طراحی و تأیید شده ‌است.

مأموریت انقلاب اسلامی مقدمه‌سازی ظهور و تغییر تاریخ است و محصول آن باید توجه دادن دنیا به امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و رواج مسئلۀ منجی­‌خواهی باشد، از‌این‌رو باید به تبیین ناکامی مکاتب و مذاهب مختلف و سیاست‌های جهانی بپردازد. مردم دنیا باید به این باور برسند که دوران مکاتب مادی تمام شده است. امام خمینی در همین راستا می‌فرماید: «‏ما درصدد خشکانیدن ریشه‌های فاسد صهیونیزم، سرمایه‌داری و ‎‏کمونیزم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته‌ایم به لطف و عنایت خداوند بزرگ نظام‌هایی را که بر این سه پایه استوار گردیده‌اند‏‎، ‎‏نابود کنیم و نظام اسلام رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) را‏‎ ‎‏در جهان استکبار ترویج نماییم و دير يا زود ملت‌هاى دربند شاهد آن خواهند بود.[11]»

مقام معظم رهبری هم با چنین اطمینانی مژدۀ فرو‌پاشی اجزای استکبار جهانی را داده ‌است: «یک جمله راجع به رژیم صهیونیستی عرض بکنیم… ان‌شاءالله تا  بیست و پنج سال دیگر به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت

در این مقاله به دلیل اصلی نزول وحی بر حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) اشاره کرده و نتیجۀ هم‌سخنی حضرت جبرئیل با ایشان یعنی مصحف فاطمیه را معرفی نمودیم. در ادامه با توجه به آن‌چه در روایت‌های ائمه (علیهم‌السلام) آمده است، به محتوای موجود در این مصحف اشاره کردیم.

سپس به این شبهه پاسخ دادیم که  شیعیان مصحف حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) را هم‌سنگ قرآن می‌دانند و معتقد به ختم نبوت و قطع وحی نیستند، برای پاسخ به این شبهه باید به روایت‌هایی که دربارۀ مصحف و به ویژه محتوای آن است، مراجعه کنیم. این روایت‌ها به روشنی عنوان می‌کنند که هیچ آیه‌ای از قرآن در این کتاب وجود ندارد. در مورد باور به عدم ختم نبوت هم به این نکته اشاره کردیم که نزول وحی بر حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) از نوع وحی نبوتی نبوده و پیش از این دربارۀ افراد دیگری مانند حضرت مریم و ساره (سلام‌الله‌علیهما) هم واقع شده است.

در گام بعدی به صورت جزئی‌تر به اخبار غیبی موجود در مصحف که موجب شادی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و ائمه (علیهم‌السلام) شده پرداختیم و به دو خبر ظهور منجی و انقلابی که زمینه‌ساز این ظهور است رسیدیم. بر اساس شواهدی که از کنار هم قرار دادن آیات و روایت‌ها و همچنین سخنان بزرگانی مانند امام خمینی به دست می‌آید، به نقش پر اهمیت انقلاب اسلامی در تحقق حاکمیت انسان کامل بر جهان پی بردیم و همچنین با وظایف خطیر این انقلاب در راستای رسیدن به این هدف نهایی آشنا شدیم.

با توجه به این‌که بحث و مطالعه دربارۀ راز پنهان فاطمه (سلام‌الله‌علیها)، شناخت حضرت، مقام عرشی ایشان و محتوای مصحف فاطمیه ابعاد گوناگون و بی‌شماری دارد، خوشحال می‌شویم نظرات خود را دربارۀ این مجموعه مقاله با ما در میان بگذارید.

[1] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ص ۱54

[2] سید بن طاووس، فتح الأبواب، ص۱۹۴

[3] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 1، ص 241

[4] شیخ الاسلامی، حسین، مسند فاطمه الزهرا(علیها‌السلام)، ص 225

[5] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 1، ص 242

[6] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ص ۱۷۰

[7] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 1، ص 241

[8] خمینی، روح‌الله، صحیفه نور، ج 19، ص 279

[9] خمينى، روح‌الله، صحیفه امام، ج ۲۱، ص 327

[10] نعمانی، محمد بن ابراهیم، كتاب الغيبه، ص273

[11] خمينى، روح‌الله، صحیفه امام، ج ۲۱، ص 81

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی