مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفحه نخست » انواع تولد کدامند؟ چه ملاکی برای تقسیم بندی تولدها وجود دارد؟

اشتراک گذاری مقاله

انواع تولد کدامند؟ چه ملاکی برای تقسیم بندی تولدها وجود دارد؟

تقسیم‌بندی انواع تولد بر چه اساسی انجام می‌گیرد؟

به‌نظر شما همیشه تولد مساوی است با رویدادی شیرین یا گاهی وقت‌ها می‌تواند زمینه نگرانی و حتی منفی‌شدن فضای خانواده را به‌دنبال داشته ‌باشد؟

حتماً قبول دارید که نتیجۀ همۀ تولدها به دنیا آمدن یک نوزاد سالم و زیبا نیست. یکی از علت‌هایی که می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد، انواع تولد است. هرچند هر پدر و مادری دوست دارد نوزادش با جسمی سالم متولد شود، نوزادهای زیادی با نقص یا بیماری‌های مادرزادی زندگی این دنیایی را شروع می‌کنند و مجبورند در تمام مدت عمرشان رنج و سختی محرومیت از سلامتی را تحمل کنند. محروم ‌بودن از لذت دیدن زیبایی‌های این جهان پهناور، ناتوانی‌های حرکتی، نارسایی‌ قلبی و هر بیماری و نقص‌های دیگر که فرصت داشتن یک زندگی عادی و تجربه کردن خیلی از لذت‌ها را از آن‌ها سلب می‌کند.

ما به دلیل انسی که با جهان ماده داریم، خیلی زود دچار عادت شده و نسبت به شگفتی اتفاقات پیرامونمان بی‌تفاوت می‌شویم. گفتیم که همان نسبتی که میان رحم مادر با دنیا وجود دارد، بین دنیا و عالم آخرت هم حاکم است. پس بررسی دقیق اتفاقات حاکم بر سیر حرکت جنین از رحم به دنیا می‌تواند، ما را نسبت به نادانسته‌‌هایمان از عالم آخرت آگاه کند. می‌توانیم بگوییم که مهمترین اتفاق در سیر حرکت جنین از رحم به دنیا «تولد» است. زمانی که جنین حاصل تلاش‌های نه ماهۀ خود را دیده و با نتیجۀ اندامسازی خود در دوران رحمی مواجه می‌شود. در حقیقت تولد جنین به دنیا بر اساس میزان سلامتی او و پاسخی که در جواب سؤالات دنیا فراهم کرده است، تقسیم‌بندی می‌شود.

این سؤالات که میزان مطابقت جنین با شرایط زیستی دنیا را می‌سنجد، در همان لحظۀ تولد و همزمان با ورود به دنیا از او پرسیده می‌شود. این سؤالات در واقع ابزاری هستند، که جنین برای داشتن یک زندگی راحت و بهره‌مندی از امکانات دنیا به آنها نیازمند است. دنیا با توجه به میزان سلامتی نوزاد تولد او را در یکی از شش دستۀ سالم قوی، سالم، ضعیف، بیمار، ناقص و معیوب قرار می‌دهد.

تقسیم بندی انواع تولد در دنیا

شکی در این نیست که ما همواره در آرزوی داشتن فرزندی با تولد سالم یا سالم قوی هستیم. به زبان ساده وقتی می‌توانیم بگوییم نوزادی سالم است که بدن او برای زندگی در شرایط زیستی این جهان کاملا آماده است و تولد سالم قوی به این معنی‌ست که نوزاد ما علاوه بر داشتن حداقل شرایط لازم برای بهره‌مندی از امکانات دنیا از نبوغ و استعداد خاصی هم برخوردار است. از طرف دیگر وجود درد و بیماری در نوزاد حکایت از ناهماهنگی جسم او با وضعیت زیستی این دنیا دارد. تولد ضعیف، بیمار، ناقص و معیوب حاصل همین عدم مطابقت با شرایط زیستی دنیاست که بسته به میزان شدتی که دارد یا قابل درمان است و یا تا پایان عمر ما را گرفتار خود خواهد کرد. ما شاید به سختی و پس از صرف زمان و هزینه بتوانیم تولد ضعیف یا بیمار را جبران کنیم؛ اما تولد ناقص و معیوب که حاصل نقص و کمبود در اندامهای زیستی یا آوردن اندامی اضافه به دنیاست، تا پایان عمر ما را رها نمی‌کند.

حتماً به یاد دارید که در درس‌های قبل گفتیم حیات انسان یک جریان پیوسته و ابدی است که در هر مرحله‌ هم از بخش قبلی اثر می‌گیرد و هم بر مرحلۀ بعدی خودش تأثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر حیات جنینی، حیات دنیایی و حیات ابدی یا آخرتی ما با یکدیگر در ارتباطند. ارتباطی که از آن با نام قانون نسبت یاد می‌کنیم. درست همان‌طور که نتیجۀ گذراندن یک دورۀ زندگی جنینی تولد به دنیا و زندگی در آن است، نوع تولد و کیفیت خروج ما از دنیا و ورود به حیات آخرت هم تعیین می‌کند، که در آن جهان چه نوع زندگی‌ای در انتظار ماست.

به زبان دیگر ما معادل انواع تولد در حیات دنیا، با تولد به عالم آخرت نیز مواجهیم. یعنی همان‌طور که انواع تولد ما به دنیا به شش دسته تقسیم‌بندی می‌شود، کیفیت خروج ما از دنیا و تولدمان به آخرت هم در شش دستۀ سالم قوی، سالم، ضعیف، بیمار، ناقص و معیوب قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های انواع تولد در آخرت

همان‌طور که جنین در رحم مادر مدام در حال تحول و بزرگ شدن است، نفس ما هم در رحم دنیا مدام در حال ابزارسازی و آماده شدن برای تولد به آخرت است. تولدی که ملاک و معیار سلامت آن مطابقت با شرایط زیستی آخرت بوده و بر اساس میزان سلامت قلب و روح ما سنجیده می‌شود. علامت تولد سالم جنين در رحم مادر رشد روزانه و شبيه شدن به انسانی با جسمی كامل است. ما هم در رحم دنیا با چنین رشد بی‌وفقه‌ای مواجه بوده و باید توانايي‌های لازم براي زندگي در عالم برزخ را به دست بیاوریم.

در حقیقت اگر از شرایط لازم برای زندگی در آخرت برخوردار بوده و تمام تجهیزات مورد نیازمان را به همراه داشته باشیم، تولدی سالم یا سالم قوی به آخرت خواهد داشت و در غیر این صورت تولد ضعیف یا بیمار ما به آخرت منجر به سال‌ها معطلی ما در آخرت و تحمل رنج درمان خواهد بود، سختی و رنجی که میزانش بسته به نوع بیماری و تعداد و شدت آن متفاوت است. برای داشتن درک محدودی از این وضعیت کافیست فردی را تصور کنیم، که نه‌تنها از بیماری سرطان یا نارسایی قلبی رنج می‌برد، بلکه به دلیل داشتن فشارخون یا قند بالا امکان درمان سایر بیماری‌هایش هم با مشکل مواجه شده است، قطعاً وضعیت چنین فردی با کسی که تنها به داشتن فشارخون بالا مبتلاست، یکی نیست.

درست است که افرادی که ناقص یا معیوب به دنیا متولد می‌شوند، مجبورند که سختی و عذاب ناشی از عدم هماهنگی با شرایط دنیا را حتی تا پایان عمر تحمل کنند، اما شرایط دنیا به هیچ وجه با ابدیتی که در آخرت با آن مواجهیم، یکسان نیست. تولد ناقص یا معیوب به آخرت درمانی ندارد و به دلیل ویژگی‌های زیستی آخرت تا ابد گریبان‌گیر فرد خواهد بود. تولدهای ناقص و معیوب از انواع تولد هستند که افرادی مبتلا به بیماری‌های کفر، نفاق و شرک آن را تجربه می‌کنند؛ با این وجود ناگفته پیداست که برای داشتن یک زندگی شیرین ابدی باید برای تولدی سالم قوی یا سالم آماده شویم که مابقی انواع تولد ما را به گرفتاری‌های سخت و دردناک آخرتی مبتلا می‌کنند.

آنچه در این درس به آن اشاره کردیم، انواع تولد در دنیا و سپس در حیات آخرت بود. گفتیم که در زندگی دنیا تولد جنین از نظر میزان سلامتی به شش نوع سالم قوی، سالم، ضعیف، بیمار، ناقص و معیوب تقسیم می‌شود. ما معادل این انواع تولد را

در تولد انسان به آخرت هم داریم. همچنین گفتیم همانطور که تولد غیر سالم در دنیا باعث محرومیت نوزاد از لذت یک زندگی عادی و لذت‌بخش می‌شود، در حیات آخرت هم وضعیت به همین‌گونه است و متولدین ضعیف و بیمار مجبورند سختی‌های دردناک و طولانی‌مدت درمان آخرتی را تحمل کنند و از این دردناک‌تر وضعیت افرادی‌ست که با تولدی معیوب یا ناقص وارد عالم ابدی آخرت می‌شوند.

شما چه برنامه‌ای برای تولد خود به آخرت دارید؟ حتماً نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی