دادگاه عدل الهی چیست و چه‌طور به حساب ما در آن رسیدگی می‌شود؟

صفحه نخست » دادگاه عدل الهی چیست و چه‌طور به حساب ما در آن رسیدگی می‌شود؟

اشتراک گذاری مقاله

دادگاه عدل الهی چیست و چه‌طور به حساب ما در آن رسیدگی می‌شود؟
فهرست مطالب

حسابرسی ما در دادگاه عدل الهی به چه شکلی ا‌ست؟

در طول زندگی بارها و بارها از برپا شدن دادگاه عدل الهی در روز قیامت شنیده و خوانده­ایم و دربارۀ سؤالات مختلفی که در آنجا از ما می­شود و باید برای همه‌شان پاسخ مناسبی داشته باشیم، چیزهایی شنیده‌ایم، دادگاهی که هیچ راه فراری از آن نداریم و قرار است نتیجۀ تمام کارهایی را که در دنیا انجام داده­ایم، آنجا ببینیم، اما چه طور ممکن است تمام کارهایی که در طول عمرمان انجام داده‌ایم، همراه‌مان حاضر شوند؟ حتی فکرها و نیت­هایمان هم قابل دیدن باشند؟ در مواردی هم با عبارت‌هایی متفاوت روبه­رو می­شویم، که از لحاظ ظاهری با هم همخوانی ندارند؛ مثلاً هم شنیده­ایم که این حسابرسی از همه انجام می­شود و هم شنیده‌ایم که بعضی از افراد بدون حساب از این مرحله رد می‌شوند. حالا با وجود همۀ این گزاره‌ها سؤال اینجاست که چه طور می‌شود فهمید، که دادگاه عدل الهی چیست و بر اساس چه شیوه‌ای عمل می‌کند؟

در درس‌های قبل با قانون نسبت آشنا شدیم. قانونی‌که درک خیلی از مفاهیم غیر قابل دسترس دینی را برای ما آسان کرده و بیان می‌کند که رابطۀ دنیا با آخرت مانند رابطۀ رحِم مادر با دنیاست، یعنی همان‌طور که رحم مادر جنین را آمادۀ زندگی در دنیا می­کند، دنیا هم مانند رحِمی برای آخرت بوده و باید خود را در آن آمادۀ زندگی برای آخرت کنیم. با مطالعۀ رفتار جنین در رحم مادر و اتفاقاتی که در اثر انتقال او از رحم مادر به دنیا برایش می­افتد، از خیلی از ماجراهایی که در عالم آخرت با آنها روبه‌رو می­شویم، پرده‌ برداشته می­شود، پس بهتر است قبل از اینکه چگونگی رسیدگی به اعمالمان در قیامت و دادگاه عدل الهی را بررسی کنیم، سری به تولد نوزاد به دنیا بزنیم.

عملکرد جنین چه طور محاسبه می‌شود؟

دنیا امکانات خودش را به یک اندازه در اختیار همۀ نوزادان قرار می‌دهد، اما نوزادان به خاطر تولدهای متفاوتی که دارند، به­طور یکسان از امکانات دنیا برخوردار نمی­شوند. هر جنینی به اندازۀ مقدار و کیفیت اندام­سازی که در رحم مادر انجام داده، قادر به بهره‌برداری از امکانات زیستی دنیاست، در واقع نوع ارتباطی که هر نوزاد با شرایط دنیا دارد، همان «محکمه و دادگاه» اوست. یعنی هر ویژگی­ای که دنیا به نوزاد ارائه می‌کند، مثل یک «سؤال» است و نوزاد باید در جواب این سؤال عضو متناسبی را به­عنوان «پاسخ» ارائه کند.

مثلاً «نور» یک سؤال است و نوزاد در جوابش پاسخی به اسم «دستگاه بینایی» آورده است.

«هوا» یک سؤال است و پاسخ مناسب برای آن «دستگاه تنفسی سالم» است.

دنیا پر از این نوع سؤال­هاست و با این سؤال­ها در همان ابتدای تولد از نوزاد حساب می­کشد. حالا اگر عضو یا دستگاهی از بدن نوزاد از سلامتی لازم برخوردار نباشد، یعنی به سؤال­ مربوط به خودش پاسخ کاملی نداده است. در این شرایط نوزاد نه ­تنها نمی­تواند از آن امکان بهرمند شود، بلکه همان شرایطی که برای یک نوزاد سالم لذت‌بخش است، برای او مایۀ ناراحتی و دردسر می­شود.

بیماری نوزاد یعنی نداشتن پاسخ مناسب برای سؤالات دنیا، عدم هماهنگی با شرایط و قوانین زندگی دنیایی و بستری شدن در بیمارستان برای درمان، اما مسئله اینجاست که نوزادی که با یک تولد ناقص با سؤالات دنیا روبه­رو می‌شود، دیگر در بیمارستان هم قابلیت جبران برایش وجود ندارد و مجبور است تا آخر عمر دنیایی­اش از برخی از امکانات محروم بماند؛ چراکه بیمارستان قابلیت درمانی دارد نه قابلیت سازندگی.

عدم سؤال در دوران رحمی

جنین در زمانی که مشغول تلاش برای ساختن اندام است، با هیچ سؤال و محاسبه­ای سروکار ندارد. این دورۀ چندماهه تنها فرصت او برای تهیۀ ابزارهای لازم و کسب آمادگی برای روبه­رو شدن با دنیاست. جنین حتی اگر بیمار باشد و یا عضوی را نساخته باشد هم در محیط رحم مادر با درد و رنجی روبه­رو نمی­شود. این درد و کمبود را زمانی احساس می­کند، که به­عنوان یک نوزاد با محیط جدیدی به نام دنیا روبه­رو می­شود و قرار است در آن از چیزی که با خود آورده استفاده کند.

می‌دانیم که در سؤال پرسیدن دنیا از نوزاد هیچ نیازی به رد و بدل شدن گفت­وگو یا صرف زمان نیست. در واقع این پرسش و پاسخ به­صورت عینی و عملی انجام می­شود و اندام­های نوزاد مثل اعمالی هستند، که او همراه خودش به دنیا آورده. اعمالی که هیچ جدایی و فاصله­ای با او ندارند. وجود نوزاد نشان دهندۀ مجموعۀ تمام رفتارهای گذشتۀ اوست و اعمالی که او انجام داده و آثاری که داشته‌اند، تبدیل به وجودش شده‌اند. به‌این­ترتیب در همان لحظه‌های اولیۀ تولد هر نوزادی نوع ارتباطش با دنیا هم برای خود او و هم برای دیگران مشخص می­شود. تمام این «سؤال و جواب»هایی که در محکمۀ دنیا مطرح می­شود، نیازی به گذشت زمان و بررسی کردن تک­تک اعضا و دستگاه­های بدن نوزاد ندارد.

همان‌طور که جنین داخل رحِم در لحظۀ تولد به دنیا متوجه میزان هماهنگی‌اش با شرایط دنیا می­شود، خاصیت رحمی دنیا هم به گونه‌ای است که ما قبل از زمان تولدمان به آخرت متوجه میزان شادی و آرامش یا درد و رنج روح خود نمی­شویم. در واقع آرامشی نسبی‌ که از انجام دادن کارهای خیر به ما دست می­دهد، یا نگرانی و اضطرابی که در اثر افکار و کارهای بد به جانمان می­افتد، قسمت بسیار کوچکی از حقیقت اعمال‌مان است، که در دنیا نصیب ما می­شود. هر کدام از عقاید، انتخاب­ها، ارتباط­ها و رفتارهایی که داریم، در حکم یک «کسب» برای روح ماست. کسب­هایی که تبدیل به اعضا و دستگاه­های زیستی روح ما می­شوند و تنها هنگام تولد به آخرت است که ابعاد وجودی‌شان را نشان می‌دهند و مورد محاسبه قرار می­گیرند، یعنی آخرت و دادگاه عدل الهی جایی‌ست که ما با همۀ کسب‌هایی که در محیط رحمی دنیا برای خود فراهم کرده‌ایم، روبه‌رو می‌شویم.

وظیفۀ ما در دنیا

ما در حال حاضر در رحم دوم خود یعنی دنیا قرار داریم. دنیا جایی‌ست که باید خود را در آن آمادۀ تولد به آخرت کرده و پاسخ­های درست و کاملی برای سؤال­هایی که قرار است در آخرت از ما بشود، فراهم کنیم. با بررسی نوع حسابی که جنین در لحظۀ تولد به دنیا پس می­دهد، کیفیت رسیدگی به اعمال ما در قیامت و دادگاه عدل الهی هم تا حد زیادی برایمان روشن می­شود.

حقیقت وجودی ما همان نفخۀ الهی ا‌ست که تمام صفات خدا به­صورت بالقوه در آن قرار داده شده‌اند. این روح به بدن دنیایی ما که در رحم مادر تولید می­شود، منتقل می‌شود تا در دنیا و با اختیار خودمان آن صفات را پرورش دهیم. به عبارتی زندگی دنیایی تنها فرصتی‌ست که می‌توانیم قابلیت­های بالقوۀ وجودمان را به فعلیت برسانیم و میزانی که این صفت‌ها به فعلیت می‌رسند، نشان دهندۀ میزان سلامت ما در آخرت است. بعد از تمام شدن دورۀ رحمی دنیا بدن مادی ما به خاستگاه خودش یعنی دنیا پس داده می­شود و حقیقت وجودی یا روح ما به عالم آخرت منتقل شده و در دادگاه عدل الهی حاضر می‌شود.

کیفیت محاسبۀ اعمال در آخرت

همان­طور که محکمۀ دنیا بدن نوزاد را از جهت سلامت نسبی برای برخورداری از یک زندگی سالم، خیلی سریع، دقیق و بدون ­معطلی مورد سؤال قرار می­دهد، روح ما هم با تولد به آخرت و مواجه شدن با شرایط زیستی آن به­سرعت مورد قضاوت قرار می­گیرد. سریع­الحساب بودن خدا به این معنی‌ است که هماهنگ بودن یا نبودن ما با قوانین آخرتی در همان لحظۀ تولد یا وفات مشخص می­شود. مثلاً ما باید بتوانیم در آنجا بدون محدودیت حرکت کنیم، اما چون ابزار آن را از قبل فراهم نکرده‌ایم، زمین­گیر می­شویم. هیچ فاصله­ای بین تولد و محاسبه نیست و هر نفسی بستگی به میزان هماهنگی­ای که با قوانین آخرت دارد، متوجه میزان سعادت یا شقاوت خود می­شود.

اگر نفس ما از سلامت کافی برخوردار نباشد، یعنی با خود پاسخ مناسبی برای سؤال­های موجود در دادگاه عدل الهی نیاورده است، در واقع برای همین است که وقتی کسی به آخرت متولد می‌شود و متوجه عدم هماهنگی ساختار وجودش با شرایط زیستی آخرت می‌شود، از خدا می­خواهد که او را به دنیا برگرداند تا عمل صالح انجام دهد[1]، اما زمانی برگشت کسی که به آخرت متولد شده به دنیا ممکن خواهد شد، که نوزاد متولد شده به دنیا هم بتواند دوباره به رحم مادر بازگردد! غیرممکن بودن این امر مربوط به شرایط طبیعی و فیزیکی ساختار رحمی است که پس از تولد دیگر امکان بازگشت به آن وجود ندارد؛ چه رحم مادر و چه رحم دنیا.

نوزادی که تمام دستگاه­های عصبی، خون­رسانی، تنفس، گوارش و باقی اندام­هایش سالم باشند، اما تنها یک­درصد بیماری یا کمبود داشته باشد، به همان اندازه گرفتار می‌شود، مثلاً اگر نوزادی تمام بدنش سالم و قوی باشد، اما فقط پاهایش هم­اندازه نباشند و یکی از آنها یک سانتی‌متر کوتاه‌تر باشد، همان مقدار ناچیز هم نوزاد را به گرفتاری مبتلا کرده و راه ­رفتنش در دنیا را با مشکل مواجه می‌کند. این مسأله به این معناست که نیازی نیست کسی به نوزاد بگوید که یک پایت کوتاهتر است و بعد از آن نوزاد نتواند درست راه برود، بلکه وضعیت خود او برای محرومیت از درست راه رفتن کافی ا­ست. در آخرت و دادگاه عدل الهی هم نیازی نیست کسی مو را از ماست بیرون کشیده و بعد از آن ما با سزای اعمالمان روبه­رو شویم، بلکه از آنجایی که وجود آخرتی ما مجموعه­ای از کسب­های دنیایی ماست، هر کدام از ما خودمان برای محاسبۀ خود کافی هستیم.

چه پاسخ هایی پذیرفته است؟

مثل نوزادی که خودِ اعضا و اندامش جواب­هایی برای سؤالات دنیا هستند، در آخرت هم کسب‌ها و داشته‌­های معنوی ما که وجود آخرتی‌مان را تشکیل داده­اند، پاسخ­هایی به سؤالات آخرتند. شرایط زیستی آخرت سؤالات خود را نه به صورت شفاهی، بلکه به شکل عینی و عملی ارائه می­دهد و ما به مقدار دارایی‌هایی که در جهت شباهت به حقیقت وجودی خود یعنی خدا کسب کرده‌ایم، با شرایط زیستی آخرت هماهنگی خواهیم داشت و میزان همین شباهت، پاسخ تمام سؤال­های ما در دادگاه عدل الهی است.

به این­ ترتیب ما به جواب خیلی از سؤالاتمان در رابطه با کیفیت حسابرسی در آخرت و دادگاه عدل الهی می‌رسیم. هر کدام از ما با وفات از دنیا و تولد به آخرت، با سؤال ها یا بهتر است بگوییم شرایط و ویژگی­های زندگی در آخرت روبه­رو می­شویم. میزان هماهنگی ما با شرایط زیستی عالم آخرت در حکم پاسخ­های ما در دادگاه عدل الهی است. محکمه­ای که اگرچه از همه­کس سؤال می­پرسد، اما در مطرح کردن این سؤال‌ها نه زمانی صرف می‌شود و نه بحث و گفتگویی بین طرفین رد و بدل می‌شود؛ چون وجود آخرتی ما به خودی خود نشان‌دهندۀ دارایی‌ها و توانایی‌­های ماست و هر نفس سالمی به سرعت و بدون معطلی از این مرحله رد می­شود. این نفس­های بیمار یا ناقص هستند که با توجه به میزان ناهماهنگی‌شان با عالم آخرت یا همان ناتوانی در پاسخ دادن به سؤالات دادگاه عدل الهی، باید حساب پس بدهند و رنج درمان را تحمل کنند، پس می‌توانیم بگوییم عمل ما خود ماست و در حالت کلی برای داشتن تولدی سالم یا سالم قوی، باید از نزدیک شدن به صفات ناپسند دوری کرده و صفات خوب را در خود به ظهور برسانیم. بداخلاقی‌ها، خیانت­ها، دروغ­ها، تهمت­ها و هر عمل ناپسندی مانند عضو اضافه­ای در بدن آخرتی ماست که باید با انجام جراحی در جهنم از وجودمان جدا شود و جدا شدن هر کدام از این صفات بد از ما با قرن­ها معطلی در جهنم همراه است.

ما در این مقاله گفتیم که صفت هایی که در طول زندگی در خودمان ایجاد می­کنیم، وجود ما را تشکیل می­دهند، یعنی وجود آخرتی ما مجموعه­ای از باورها، انتخاب­ها، ارتباط­ها و اعمال ماست. همان‌طور که جنین در رحم مادر وجود دنیایی‌ خود را می­سازد، دریافت‌ها و اعمال ما در رحم دنیا هم تبدیل به وجود آخرتی ما می­شوند. جنین به محض ورود به دنیا با سؤالات دنیا در مورد اندامش مواجه می‌شود. ما هم در دادگاه عدل الهی با اعمال‌مان حاضر شده و این اعمال در حکم جواب‌هایی هستند که به ویژگی‌ها و شرایط زیستی آخرت می‌دهیم؛ در حقیقت دادگاه عدل الهی مشخص می‌کند که وجود ما چه میزان با شرایط زیستی آخرت در تناسب و هماهنگی‌ست؟

برایمان بنویسید که پیش از مطالعۀ این مقاله چه دیدی نسبت به حضور در دادگاه عدل الهی در آخرت داشتید؟ آیا استفاده از قاعدۀ نسبت کمکی به درک بهتر شما از شیوۀ حسابرسی در قیامت و حضور در دادگاه عدل الهی کرده است؟

[1]. سورۀ زمر، آیۀ 58

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی