مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفحه نخست » شناخت و آگاهی؛ بال‌هایی برای پرواز در آسمان انسانیت

اشتراک گذاری مقاله

شناخت و آگاهی؛ بال‌هایی برای پرواز در آسمان انسانیت

مفهوم شناخت و آگاهی چیست ؟ ضرورت کسب شناخت و آگاهی در زندگی تا چه حدی است؟

وسیله‌ای مثل دستگاه چرخ‌گوشت را درنظر بگیرید، ابزاری مفید و پرکاربرد با قطعات متعدد که روش کار مخصوص به خودش را دارد، از طرفی همین وسیله مفید می‌تواند باعث آسیب جدی به دست یا انگشتان یک انسان شود. به‌ نظر شما چه چیزی باعث می‌شود تا این دستگاه کاربردی به یک وسیله خطرساز تبدیل شود؟

عوامل مختلفی می‌توانند علت به‌وجود آمدن این حوادث ناگوار باشند، اما حتماً یکی از آن‌ها نداشتن شناخت و به‌دنبال آن آگاهی درمورد روش استفاده از دستگاه است. در همین مثال، اگر کاربر شناخت کاملی از روش کار با دستگاه، خطرات و رعایت نکات ایمنی داشته باشد، در زمان استفاده دچار آسیب نمی‌شود.

اگر این مثال را با دقت مرور کنیم، ضرورت رسیدن به شناخت و آگاهی برای‎‌مان بیشتر مشخص می‌شود. انسان در تمام جنبه‌های زندگی محتاج کسب شناخت و آگاهی از پیرامون خود است. این شناخت می‌تواند در مورد مسیری باشد که ما را به مقصد سفر می‌رساند، یا روش درست انتخاب رشته تحصیلی، شناخت خصوصیات رفتاری یک دوست یا شناخت روش صحیح زندگی، فرقی ندارد. به هر حال اگر پای شناخت و آگاهی درست درمیان نباشد، گام‌هایی که برمی‌داریم غلط از آب درمی‌آیند. گاهی اوقات شناخت به یک مورد جزئی مربوط می‌شود و زمانی هم صحبت از شناخت و اگاهی از کل مسیر زندگی است که ‌صورت دوم اهمیت و حساسیت بیشتری دارد و دامنه وسیع آن، آیندۀ ما را تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد.

با توجه به آنچه گفتیم، می‌توانیم شناخت و آگاهی را  درک درست از شرایط و موقعیت‌هایی بدانیم که در آن قرار گرفته‌ایم یا حتی در آینده با آن مواجه خواهیم‌ شد، البته شناخت از جنبه‌هایی مانند زمان، محدودیت‌ها، امکانات، خطرات و از این قبیل موارد مورد نظر ماست.

حالا به عنوان یک انسان شناخت و آگاهی از چه چیزی یا چه شرایطی برای ما اهمیت دارد؟ با مطالعه ادامه مقاله، به پاسخ این سوال مهم می‌پردازیم.

در فرصت کوتاه زندگی دنیا باید از چه مواردی شناخت و آگاهی به‌دست آوریم؟

دانش‌آموزی که در روزهای برگزاری امتحان قرار دارد، از فرصتش برای مرور مهمترین نکات استفاده می‌کند، به زبان دیگر اولویت‌ها را می‌شناسد و برای امور کم اهمیت وقتی صرف نمی‌کند، تا بهترین نتیجه را به‌دست بیاورد.

فرصت محدود زندگی ما در این دنیا و گذشتن سریع لحظات عمر وضعیت مارا به همان دانش‌آموز شبیه کرده. به نظر شما چه‌طور می‌توانیم بهترین نتیجه را از این زمان محدود بگیریم؟ نتیجه‌ای که آیندۀ ابدی ما را زیبا و باشکوه کند. آیا در قدم اول راهی مهم‌تر از تلاش برای کسب شناختی کامل و درست از زندگی دنیایی و شکوفا کردن حیات آخرتی سراغ دارید؟

در درس‌های قبل گفتیم که زندگی دنیایی ادامه حیات دوران جنینی است، به همین ترتیب زندگی آخرتی ما هم در واقع ادامه حیات دنیایی ماست و در واقع تمام دوران حیات ما یک کل به هم پیوسته و جدا نشدنی است. مفهوم این پیوستگی آن است که کیفیت زندگی جنین در رحم مادر بر کیفیت زندگی او بعد از تولد تأثیر زیادی دارد. رشد ناقص جنین باعث محدودیت‌های زیادی در آینده او می‌شود یا برعکس وزن مناسب و اندام‌زایی کامل جنین زمینه زندگی سالمی را در حیات دنیایی برای او به‌وجود می‌آورد.

اگر همین ارتباط واضح و تنگاتنگ را در مورد زندگی دنیا و حیات آخرت در نظر بگیریم، متوجه حقیقتی بزرگ خواهیم شد. همه ما می‌دانیم که تغذیه و رشد جنین وابسته به رابطه خونی او با مادر است، روح انسان هم مثل جسم او نیازمند تغذیه و دریافت انرژی لحظه به لحظه است. روح ما آدم‌ها هم در طول حیات دنیایی به‌وسیله کیفیت افکار، انتخاب‌ها، ارتباطات و رفتارهای‌مان تغذیه می‌شود، که نتیجه این تغذیه را در حیات آخرتی خود خواهیم دید. به بیان ساده‌تر بودن در این عالم مادی و استفاده از تمام امکاناتش فرصتی است که در اختیارمان گذاشته‌شده. حالا این ماییم که می‌توانیم با به‌دست آوردن شناخت حقیقی بر پایۀ مراتب و قوای گوناگون نفس خود و مجموع آن‌چه برای روح‌مان مضر یا مفید است، بیشترین سود را از این فرصت محدود ببریم؛ یا با مشغول شدن به روزمرگی کورکورانه و بدون شناخت هر غذایی را به خورد روحمان بدهیم و زندگی آخرتی‌مان را به باد تباهی بسپاریم.

آنچه در این درس به آن‌ها پرداختیم مقدمه‌ای بود در مورد مفهوم و اهمیت شناخت و اگاهی. گفتیم هرقدر هم ابزار یا شرایطی که داریم مهم و مفید باشد، فقط زمانی می‌توانیم از آن سود و فایده به‌دست بیاوریم، که شناخت درستی در آن مورد داشته‌باشیم. همچنین درباره رابطه تنگاتنگ زندگی دنیا و حیات آخرت و تأثیرشان بر هم گفتیم و بیان کردیم که آرامش و شادی ما در زندگی آخرتی، وابسته به شناخت وآگاهی‌مان از مفیدها و مضرهایی است که در زندگی دنیا بر روح ما اثر می‌گذارند.

اگر شما هم مطلب یا نظری در مورد چیستی شناخت و آگاهی و اهمیت آن در داشتن یک زندگی سعادت‌مندانه در حیات دنیایی و آخرتی دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی