مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفحه نخست » آرزو چیست؟ 5 روش تأثیرگذار در آرزو کردن

اشتراک گذاری مقاله

قوانین حاکم بر آرزوها | چگونه آرزو کنیم؟

آرزو چیست و آرزوهای انسان از کجا می آیند؟

معمولاً شنیدن واژۀ آرزو با یادآوری محیطی رؤیاگونه، لطیف و سرشار از شادی همراه است و هر وقت صحبت از قانون می‌شود، به یاد مجموعه‌ای از اصطلاحات زمخت، سنگین و اجباری یا جملات پیچیده‌ای همراه با ماده و بند و تبصره می‌افتیم. اما جالب است بدانیم، که آرزوهای ما هم از قوانین مخصوص به خودشان تبعیت می‌کنند. به بیان دیگر حتی آرزو که با جهان خیال سروکار دارد هم تابع قوانینی مخصوص خود است. قوانینی که شناختن آنها در سیر خودشناسی ضروری است.

آرزو کردن از آن دسته اموری است که بین همۀ انسان‌ها در تمام سطوح و طبقه‌بندی‌ها مشترک است. کودکان و بزرگسالان هر کدام آرزوهای مخصوص خود را دارند، ثروتمندترین افراد و فقیرترین قشرهای جامعه آرزو دارند، مدیران ارشد و کارمندان جزء هر دو آرزوها و رویاهایی دارند و زنان و مردان هم آرزوهایی مخصوص به خود دارند. خلاصه آرزو کردن، وابسته به هیچ یک از طبقه‌بندی‌های معمول میان ما انسان‌ها نیست. آرزو کردن موتور محرک قلب ماست و نداشتن آرزو نشانۀ خطرناکی از دلمردگی است.

پس همۀ افراد در تمام جهان روزانه آرزوهای تازه‌ای می‌آفرینند و برای رسیدن به آنها تلاش می‌کنند. با این حساب چنین پدیدۀ فراگیر و سیالی چگونه ممکن است در قید و بندها و چهارچوب‌هایی بگنجد، که بتوان قوانین آن را کشف و تدوین کرد؟

سایۀ قوانین بر زندگی ما

تا به حال سعی کرده‌اید که روی هوا بنشینید، یا روی آب راه بروید؟ دستتان را داخل آتش فرو ببرید و یا با فشاردادن پدال ترمز، سرعت حرکتتان را بیشتر کنید؟ طبیعتاً نه. اما چرا؟

درحقیقت ما انسان‌ها پذیرفته‌ایم، که قانون‌هایی در جهان ما وجود دارد، که بر کل زندگی­مان سیطره دارند و خواه ناخواه باید از آنها پیروی کنیم. از کودکی یا ما را با این قوانین آشنا کرده‌اند و یا خودمان به مرور و با آزمون و خطا متوجه آنها شده‌ایم. مثل قانون جاذبه، سنگینی و سبکی اجسام، قانون عمل و عکس‌العمل و صدها قانون دیگر. مهم نیست برندۀ نوبل فیزیک باشیم، یا یک کشاورز ساده؛ آشنایی با این قوانین و نقش آن‌ها در زندگی ما به سطح سواد ما بستگی ندارد و این قوانین بر روی همه به طور مساوی اعمال می‌شوند. تنها تفاوت این‌جاست که کسی که آنها را فرا گرفته و می‌تواند به درستی تحلیل کند، دچار زحمت کمتری شده و قادر است از این قوانین به نفع خود استفاده کند.

مثلاً کشاورزی که زمینش دارای شیب‌ است، می‌داند که محصولات بالای زمین، از آب کمتری بهره‌مند می‌شوند، به همین دلیل محصولاتی را که آب بیشتری لازم دارند، پایین زمین خود می‌کارد؛ چون فارغ از دانستن قانون حاکم بر سطوح شیب‌دار، می‌داند که حرکت آب رو به پایین است.

وقتی قوانین شیرین می‌شوند!

جهان بر پایۀ ریاضیات و قوانین آفریده شده است و تمامی پدیده‌های موجود در جهان از منطق و قوانین خاص خود تبعیت می‌کنند. قوانینی که همه در راستای هم و تکمیل کنندۀ یکدیگرند. در واقع می‌توان گفت که ما با سیستمی پیچیده و ریاضی طرفیم که هر چه قدر آن را بهتر و بیشتر بشناسیم، در زندگی موفق‌تر خواهیم بود.

ما بسیاری از قوانین ریاضی جهان را می‌شناسیم و بسیاری از آنها برایمان ناآشنایند. مثلاً ما قانون جاذبه، قانون علیت یا قانون گرانروی اجسام را می‌شناسیم، اما قوانین بی‌نهایت‌طلبی، قضا و قدر، امتحان، ابتلاء و… چندان برای‌مان شناخته شده نیستند. اما همان‌طور که گفتیم نقش و تأثیر این قوانین بر زندگی ما وابسته به شناخت ما نیست و در هر صورت کارکرد خود را در زندگی ما خواهند داشت. اما اگر این قوانین را بشناسیم و در تصمیمات خود نقش آ‌نها را لحاظ کنیم، دچار زحمت کمتری شده و از آ‌نها به نفع خود استفاده خواهیم کرد.

مشکل‌یابی در سیستم آرزوها

هرگاه سیستمی مطابق انتظار ما عمل نکند، سریعاً به دنبال عیب‌یابی آن خواهیم بود، تا متوجه شویم که کدام قسمت طبق برنامه پیش نرفته است. در مورد خواسته‌ها و آرزوها نیز وضع به همین ترتیب است. هرجا که علی‌رغم تلاش بسیار به خواسته‌‌ای نرسیده‌ایم، به این معناست که تلاش ما در چارچوب قوانین خلقت قرار نداشته و یا حتی گاهی برخلاف این قوانین بوده است. پس برای رفع مشکل، چاره‌ای نداریم جز این‌که این قانون را کشف کرده و خود را با آن هماهنگ کنیم.

برای مثال طبق قانون بی‌نهایت‌طلبی برای خواسته‌ها و آرزوهای انسان پایانی وجود ندارد. ما به دلیل میل سیری­ناپذیری که داریم، از ورود و موفقیت در هیچ عرصه‌ای به طور کامل راضی نشده و مدام در حال پریدن از شاخه‌ای به شاخۀ دیگر هستیم و از آرزویی به آرزوی دیگر سرگردانیم.

در حقیقت آگاهی از قوانین خلقت کمک می‌کند تا خود را بهتر و کامل‌تر بشناسیم و از ظرایفی که تاکنون به آ‌نها فکر نکرده‌ایم باخبر شویم. ظرایفی که به کمک آنها می‌توانیم، آرزوهایی در اندازه و قیمت انسانی خود داشته باشیم؛ در چینش آنها به درستی عمل کنیم و در نهایت نیز با تلاش کمتری به اهداف خود برسیم.

 

ما در این مقاله آموختیم که جهان تابع قوانینی مخصوص به خود می‌باشد. قوانینی که خواسته یا ناخواسته بر زندگی ما تأثیر می‌گذارند و حتی جهت آن را تغییر می‌دهند. آگاهی از این قوانین و مطابقت با آنها به ما در چینش و مهندسی آرزوهایمان کمک کرده و ما را با سرعت بیشتری به غایت نهایی خود می رساند. ما قصد داریم در مجموعه مقالات پیش رو قوانین حاکم بر آرزوهای انسانی را در کنار شما کشف کرده و توضیح دهیم.

در پایان اگر مایلید که اطلاعات بیشتری راجع به ساختار ریاضی جهان کسب کنید، مقالۀ «ریاضی بودن خلقت یعنی چه؟» در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

 

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی