مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفحه نخست » گرفتاری در جهنم نفس چیست؟ راه تشخیص و عبور از آن چگونه است؟

اشتراک گذاری مقاله

گرفتاری در جهنم نفس چگونه اتفاق می‌افتد و راه عبور از آن چیست؟

گرفتاری در جهنم نفس چگونه اتفاق می‌افتد و راه عبور از آن چیست؟

ما در دل جهنم هستیم!

تعجب نکنید. بد نیست بدانیم که صراط از داخل جهنم می‌­گذرد، نه از روی آن و همان­‌طور که در درس‌های قبل متوجه شدیم، صراط هر کدام از ما نفس ماست. آتش جهنم حتی در این دنیا هم می‌تواند قلب ما را بسوزاند و تباه کند، اما متأسفانه بیشتر ما به‌جای فرار کردن از این آتش به‌سمت بهشت و رساندن خودمان به شادی و آرامش پایدار، دچار گرفتاری در جهنم شده و توانایی تشخیص به‌موقع نشانه‌­های آتش را نداریم، اما آیا راهی برای دیدن و تشخیص این آتش وجود دارد؟

جالب اینجاست که با پیشرفت تکنولوژی و وجود دستگاه‌هایی مانند x-ray، MRI، یا دستگاه سونوگرافی چنین اتفاقی در رابطه با دیدن درون بدن مادی ما امکان‌پذیر شده. یکی از شگفت‌­انگیزترین مناظری که علم دیدن آن را برای بشر ممکن کرده، تماشای جنین در رحِم مادر است. موج‌های دستگاه سونوگرافی که از جنس صدا هستند، در برخورد با حجم بدن جنین و بازگشت به دستگاه تصویر کاملی از اندام‌­های جنین را برای ما ایجاد می‌کنند و بااینکه جنین به‌کلی از دنیایی که ما در آن هستیم بی‌خبر است، اما ما می‌­توانیم اندازه و ابعاد تک‌تک اندام‌­های درونی بدنش را با دقت بسیار زیادی اندازه‌گیری کنیم و حتی اگر نقص یا مشکلی می‌بینیم، برای رفع آن تلاش کنیم، اما سؤال مهم اینجاست که آیا برای بررسی سلامت روح هم مقیاسی در اختیار داریم؟ چیزی‌که مثل سونوگرافی ما را از سلامت روحی‌­مان مطمئن کند و یا مانند آزمایش خون ما را از وجود بیماری­‌ها باخبر کند؟ ما برای دانستن نحوۀ عملکردمان در برخورد با مسائل و اتفاقات نیاز داریم که بدانیم کی دچار گرفتاری در جهنم شده‌ایم، در درونمان چه می‌گذرد یا وضعیت نفس ما به چه صورت است؟

آیینه‌هایی برای نشان دادن حقیقت نفس ما

هرچند علم تجربی نمی‌تواند پدیده‌های غیرمادی را درک کرده یا آن‌ها را توضیح دهد، اما ما به‌طور فطری به سیستمی مجهز  هستیم که می‌­توانیم روحمان را به‌طور پیوسته بسنجیم و از سلامتی یا نقص و بیماری‌اش مطلع شویم؛ در حقیقت این ابزارها مثل آیینه‌­ای در قلب ما کار گذاشته شده و خودشان را در قالب دو احساس شادی و آرامش نشان می‌دهند. از اولین نشانه­‌های بیماری قلب احساسات منفی مثل غم، گرفتگی، وسواس، حسادت، زودرنجی، عصبانیت، تعصب، غرور، کینه و… است. همان احساساتی که ما غالباً آن‌ها را به‌عنوان یک خصوصیت در خلق‌­و­خوی‌ خود قبول کرده‌­ایم و نه‌تنها برنامه‌­ای برای عبور از آتش‌‌ و گرفتاری در جهنم آن‌ها نداریم، بلکه به این ویژگی‌ها افتخار هم می‌­کنیم.

جمله‌هایی مثل: «من خیلی زود ناراحت می­‌شوم»، «من کمی عصبی مزاجم»، «من خیلی مغرورم»، «من نمی‌توانم دیگران را راحت ببخشم»، «ما خانوادگی اهل شکم هستیم» و… جمله‌های آشنایی هستند که ما در توصیف شخصیت خودمان از آن‌ها استفاده می‌­کنیم. غافل از اینکه هرکدام از آن‌ها ویژگی‌­هایی از آتش جهنم نفس ماست. نکته اینجاست که متأسفانه بیشتر ما در اثر خوردن خوراک جهنمی تغییر ذائقه می‌­دهیم و توانایی درک درست این احساسات نابه‌جا را نداریم. تا جایی که نه‌تنها گرفتاری در جهنم و سوزش حاصل از آتش این احساسات منفی را متوجه نمی‌­شویم، بلکه حتی از حضور در این جهنم لذت هم می­‌بریم و زمانی با باطن جهنمی این­ نوع خلق­‌وخوها روبه‌­رو می‌­شویم، که بسیار دیر شده­ و دیگر فرصت تغییر کردن و تبدیل شدن و به‌عبارتی ابزار انجام این کار با انتقال روح ما به برزخ از دست رفته است.

روح ما این توانایی را دارد که وسعتی به اندازۀ بهشت یا تنگنایی به قدر جهنم را در خودش جای دهد. نفسی با این ویژگی بزرگترین معیار سنجیدن میزان نزدیکی ما به خداست. قلب ما مثل آیینه‌­ای‌ست که تمام گذشته و حال ما و تمامی اعمال و افکارمان را از خود منعکس می‌­کند و چهرۀ واقعی روحمان را نشان می‌­دهد. درست مثل آیینه‌­ای که حتی کمی غبار هم آن را به‌کلی از فایده می­‌اندازد.

دورشدن از جهنم

اولین قدم برای ترک جهنم تنفر از جهنم و مظاهر آن است و ازآنجایی‌که ما مدام در ارتباط با دیگران هستیم، پیوسته امکان دچار شدن به آتش و گرفتاری در جهنم را داریم؛ در نتیجه باید همیشه خودمان را در یک مسابقه یا امتحان حاضر ببینیم و هیچ‌­وقت با توهم مطمئن بودن از خودمان وارد رابطه با دیگران نشویم. ما تا زمانی که تغافل و بی­‌خیالی را در مورد مرتبه‌های پایینی وجودمان یاد نگرفته باشیم، فقط به حجم جهنم موجود در نفسمان اضافه می­‌کنیم. جهنمی که دیگر به راحتی نمی­‌توانیم آن را سرد و خنک کنیم.

تشخیص گرفتاری در جهنم و دور شدن از آن احتیاج به تمرین و تلقین زیادی دارد و هر تمرینی قاعدتاً با خود زمین خوردن و شکست را هم به ‌همراه دارد، پس باید دوباره بلند شویم و تمرین را از سر بگیریم، درست مثل ورزشکاری که سال‌ها برای رساندن خود به مقام اول جهان تلاش می­‌کند.

یکی از بهترین و کوتاه‌­ترین راه‌­ها برای دوری از جهنم و خاموش کردن بیماری‌های روحی، یاد خداست. کسی‌که به یاد خدا مسلح می‌شود، هیچ ­چیزی را باارزش‌­تر از رابطه‌ای که با خدا دارد، نمی­‌بیند و به هیچ­ فکر، رابطه و انتخابی اجازۀ وارد شدن به رابطه‌اش با خدا و خراب کردن آن را نمی‌­دهد. برای چنین کسی خدا بهترین وکیل است. گرفتن حقوقش را کلاً به خدا می‌سپارد و خود را وارد روابط آسیب­‌زا و جهنمی برای گرفتن حقش از دیگران نمی­‌کند. در حقیقت چنین فردی در همۀ اعمالش تنها یک هدف دارد که همان رضایت خداست؛ در نتیجه در روابطش توقع و درخواستی ندارد و دیگران توانایی تولید جهنم در نفس او را ندارند.

انس با جهنم

درست است که گرفتاری در جهنم شیرین نیست، اما نباید فراموش کنیم که همۀ ما به نوعی در گرو اعمال و گذشتۀ خود هستیم. کسی‌که نزدیک بودن ملاقات با خدا را قبول نداشته باشد و زندگی‌اش را در جهت رسیدن به این هدف شکل ندهد، دچار کفر و شرک می‌شود؛ دو خصلتی که حتی مقدار کمشان باعث نابودی تمام اعمال ما می­‌شود. چنین کسی در درجه‌­ای از نقص و بیماری به آخرت می‌­رسد که حتی شفاعت معصومین هم در او تأثیری ندارد، چون به اندازه‌ای از معصومین که نمونۀ انسان کامل و صفات خدا هستند، فاصله گرفته که حتی به قیمت نجات پیدا کردن از آتش هم حاضر به نزدیکی به آن‌ها نیست. در واقع انسی که در دنیا به جهنم داشته و آتشی که در دنیا در قلبش روشن کرده است، با هیچ وسیله‌ای خنک و خاموش نمی‌­شود. پس تمام اعمال و کمالات ما تنها در صورتی ارزش دارند و وزن می­‌گیرند که قلبمان از هر نوع شرک و کفر خالی بوده و در سلامت کامل باشد.

ما در این درس آموختیم که برخی از احساسات می‌توانند ما را دچار گرفتاری در جهنم کنند، البته ما تا زمانی که توانایی تشخیص این جهنم را نداشته باشیم، نمی‌توانیم خود را از آن رها کنیم. قلب ما مانند آیینه‌ای برای تشخیص این آتش‌ها عمل می‌کند، اما اولین قدم برای عبور از جهنم نفس تنفر از جهنم و مظاهر آن است. تشخیص گرفتاری در جهنم نیاز به تمرین دارد و یاد خدا می‌تواند ما را به بهترین وجه از این حال بد دور کند، در حقیقت شرط عبور از جهنم نفس، عدم انس با جهنم در دنیا و آلوده نبودن به کفر و شرک است.

شما چقدر توانایی تشخیص گرفتاری در جهنم را دارید؟ آیا پیش از این هم با مظاهر جهنم نفس آشنا بودید؟ بی‌صبرانه منتظر نظرات ارزشمند شما در این زمینه هستیم.

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی