مدرسه انسان شناسی منتظر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفحه نخست » انواع تولد سالم کدامند؟ برای داشتن تولد سالم چه باید کرد؟

اشتراک گذاری مقاله

انواع تولد سالم کدامند؟ برای داشتن تولد سالم چه باید کرد؟

انواع تولد سالم کدامند؛ چه نقشی را در دنیا و آخرت انسان بازی می کنند؟

حتماً شما هم تجربۀ دیدن نوزاد تازه متولد شده را داشته‌‌‌‌‌‌‌اید، معمولاً در طول دوران بارداری و به ویژه روزهای قبل از تولد اطرافیان به چهرۀ نوزاد، رنگ چشم، مو، خلق و خوی او و حتی به لباس، تغذیه و اسباب‌بازی‌‌های دنیایی او فکر می‌کنند. پیش‌تر نام و شاید جنسیت نوزاد هم مشخص شده است، اما در لحظۀ تولد تمام این دغدغه‌ها تغییر می‌کند و مهم‌ترین سؤال ما به سلامتی نوزاد و اندام‌سازی درست او تبدیل می‌شود. این‌که آیا این انسان در شرف تولد در شنیدن، دیدن، تکلم و حتی سلامتی اندام‌ها و سیستم داخلی دچار نقص یا معلولیت هست یا نه.

گاهی در اولین دقایق تولد، نوزاد نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی پیدا می‌کند و یا ممکن‌است با عارضه یا اختلالی مواجه باشد، که نیازمند روند درمانی بیشتری است و این یعنی او به طور کامل آمادۀ استفاده از شرایط و نعمتهای دنیایی نیست؛ بنابراین سیر تکامل نوزاد در رحم مادر باید به خوبی و درستی سپری شود. از همان روزی که نطفه‌‌ منعقد می‌شود و سلول تخم در جای مناسب خود قرار می‌گیرد و پس از تکثیر سلولی به موجودی زنده و پویا تبدیل می‌شود،مهم‌ترین کار جنین  تغذیه از بند ناف متصل به وجود مادر و کسب دارائی‌هایی برای ساخت اعضای دنیایی است.

زمانی که جنین از این مرحله به درستی و سلامت عبور‌ ‌کند، به دنیایی بزرگتر و زیباتر از رحم مادر پا می‌گذارد. درست در ابتدایی‌ترین لحظات پس از تولد آنچه برای همه و به ویژه خود نوزاد اهمیت دارد، میزان سلامت اوست. شعف‌انگیزترین هدیه برای پدر و مادر بعد از تولد نوزادشان جسم تکامل‌یافته و سالم نوزاد است و بهترین شرایط برای نوزادی که متولد می‌شود، زمانی است که تولد او سالم یا سالم قوی باشد.

اغلب ما از چروک پوست یا سفید شدن مو غصه می‌خوریم، فقر یا ثروت، احترام یا بی‌احترامی و خلاصه همۀ کم و زیادهای دنیا حالمان را عوض می‌کند، اما آيا در زمان متولد شدن هم این مسائل برایمان اهمیت داشت و آیا نعمت داشتن سلامتی را می‌توان با چیزی معامله کرد؟ قبلاً در مقالۀ انواع تولد به کلیت تولدها پرداختیم و دانستیم که از نظر میزان سلامتی و تکامل جنین، تولد نوزاد به دنیا در شش رده قابل تقسیم است؛ تولد سالم قوی، سالم، ضعیف، بیمار، ناقص و معیوب. در این درس قصد داریم به انواع تولد سالم بپردازیم و بدانیم که برای تولد سالم در دنیا و سپس در آخرت چه قواعدی را باید بیاموزیم؟ چه شباهت‌هایی میان تولد سالم در دنیا و آخرت وجود دارد؟ و انواع تولد سالم در دنیا و آخرت چه ویژگی‌هایی دارد؟

مراتبی که در انواع تولد سالم وجود دارد، در تولد آخرتی هم مابه‌ازا دارند  

گفتیم که با توجه به تقسیم‌بندی انواع تولد، دو نوع تولد سالم و سالم قوی برای نوزاد وجود دارد، اما تولد سالم چگونه تولدی است؟ و چه نقشی در زندگی و دنیای ما دارد؟ بهترین تعریفی که می‌توان از سلامت ارائه داد این است که فرد با سیستم و شرایط زیستی مکانی که به‌ آنجا متولد می‌شود، تناسب داشته باشد، پس در حرکت جنین از رحم مادر به دنیا، ملاک تولد سالم داشتن بدنی سالم و متناسب با شرایط زیستن در دنیا است. بدنی که درطول زمان بارداری و حضور در رحم مادر بدون کوچکترین غفلتی تمام اندام‌های دنیایی خود را به خوبی ساخته باشد، آمادۀ ورود به دنیای جدید خواهد بود.

همان طور که رحم مادر رحمی است برای تولد به دنیا، دنیا هم رحمی برای تولد به آخرت است. جنین مدتی را در رحم مادر سپری می‌کند و در طول این مدت می‌بایست از جایگاه سازندگی رحم نهایت استفاده را ببرد و تمام ابزارهای مورد نیاز دنیایی خود از جمله اندام‌ها، استعدادها و صورت دنیایی‌اش را بسازد و اگر به هر دلیلی در هریک از مراحل رشدش متوقف شود، باز به دنیا می‌آید، اما ناقص است و مثلاً نمی‌بیند یا نمی‌شنود. در یک روز ممکن است کودکان سالم زیادی متولد شوند، ولی نوزادهای سالمی که به ‌دنیا می‌آیند از نظر ویژگی‌هایی مثل قد، وزن، ضریب هوش، توانایی و استعدادها با هم متفاوتند. در تولد سالم قوی، نوزادان با بیشترین استعدادها وقابلیت‌ها متولد می‌شوند، درست مثل نخبه‌ها و نابغه‌ها. همان نوزادنی که در کسب ویژگی‌ها و کمالات جسمی ممتاز عمل کرده‌اند و برترین شرایط زیستی متناسب با دنیا را همراه خود دارند.

تا به اینجا متوجه شدیم که هرچه نوزاد سالم‌تر باشد، با قوانین و شرایط زیستی دنیا هماهنگ‌تر است. وقتی به ویژگی‌های انواع تولد سالم در دنیا می‌پردازیم، بهتر است بدانیم که طبق قانون نسبت و ساختار ریاضی جهان اتفاق‌های دنیای ما بر روی آخرتمان تاثیر می‌گذارد. به این ترتیب هرقدر از نظر روحی و کسب کمالات انسانی در این دنیا پیشرفت بیشتری کرده‌باشیم، در حیات آخرتی نیز از لذت‌های معنوی و ابدی بیشتری برخوردار خواهیم بود، اما اگر خود حقیقی‌مان را فراموش کنیم، به جنینی شباهت می‌یابیم که در رحم مادر به طور ناگهانی، حرکت به سمت تولد سالم را متوقف کرده و شروع به کسب چیزهایی می‌کند، که اصلاً در شرایط دنیا کاربردی ندارند.

در حرکت جنین از رحم مادر به دنیا، ملاک تولد سالم یک بدن سالم و متناسب با دنیا است، اما در حرکت نفس از رحم دنیا به آخرت ملاک تولد سالم، یک روح سالم یا همان قلب سلیم است، سؤال اینجاست که قلب سلیم چه ویژگی‌هایی دارد؟ ما در درس‌های آینده حتما به ویژگی‌های قلب سلیم خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های تولد سالم در آخرت چیست؟ 

گفتیم که از میان تولدهای شش‌گانه، فقط دو نوع تولد مفید وجود دارد، که شامل تولد سالم و سالم قوی است. طبق قانون نسبت که قبلاً به آن‌ پرداختیم، این شش نوع تولد از رحم دنیا به جهان آخرت هم وجود دارد؛ بنابراین با توجه به رابطۀ این دو نوع تولد و قوانین مشترکی که حاکم بر آنهاست، می‌توان به ساز و کار زندگی پس از وفات پی برد و نیازهای آخرتی و لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای زندگی در آنجا را تشخیص داد.

زندگی انسان در تولد به سمت برزخ هم تابع قوانین حاکم بر رحم مادر و دنیاست؛ بنابراین در انواع تولد سالم به برزخ نفس انسان باید در یکی از دو شرایط سالم و یا سالم قوی باشد. شرط اصلی ورود موفق نفس به برزخ این است که باید حداقل سلامت را دارا باشد، در غیر این صورت ورودی غم‌انگیز خواهد داشت، یعنی اگر انسان در دنیای آخرتی خود تولد سالمی نداشته باشد و بیماریهای اخلاقی و نفسانی خود را درمان نکرده باشد، باید قرن‌های آخرتی معطل شود تا سلامت و تقویت پیدا کند. او در رحم دنیا باید لوازم حیات اخروی را تهیه و مهیا کند، تا بتواند تولدی سالم و کامل داشته باشد و از نعمت‌ها و دارایی‌های ‌آخرت نهایت استفاده را ببرد.

تولد سالم قوی در آخرت را می‌توان این گونه تعریف کرد، همان طور که نوزاد نابغه و نخبه در رحم دنیا به عنوان نمونه‌ای از تولد سالم قوی تعریف می‌شود، انسانی که با پا گذاشتن به جهان آخرت بهترین وکامل‌ترین کمالات انسانی را همراه خود داشته باشد هم یک تولد سالم قوی پیش رو دارد.

در این نوشتار به انواع تولد سالم پرداختیم و دانستیم که تمام مراتب تولد از رحم مادر به دنیا در آخرت هم وجود دارد. روند تولد سالم انسان به حیات ابدی که دقیقا شبیه روند تولد سالم یک جنین به دنیا است، را بررسی کردیم. به این نتیجه رسیدیم که هرچه رحم مادر از نظر امکانات و دارائی‌ها قوی‌تر و ثروتمندتر باشد، جنین هم در کسب تجهیزات دنیایی و سلامت جسم کامل‌تر خواهد بود و تولد سالم‌تری را به دنیا خواهد داشت. به ‌همین نسبت هم انسان در رحم دنیا هرچه در هماهنگی با ساختار آخرت بیشتر تلاش کند، تولد سالم‌تر و قوی‌تری را به ابدیت خواهد داشت.

اگر شما هم در رابطه با شباهت تولد سالم قوی به دنیا و آخرت فکر کرده‌اید، خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

عضو خبرنامه ما باشید

دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی